Teambaas van Mercedes Toto Wolff geeft toe dat hij met zijn gedrag grenzen heeft overschreden in het radiocontact met racedirecteur Michael Masi tijdens races. Hij stelt zichzelf en Red Bull-teambaas Christian Horner verantwoordelijk voor het wantrouwen naar Masi in beslissingen tijdens de races.
Het seizoen 2021 van de Formule 1 kende verschillende controversiële incidenten en beslissingen van stewards die meestal gepaard gingen met radioberichten van teambazen naar de FIA. Een nieuwe introductie van de FOM dit seizoen die het entertainment van de races deed opschroeven. Vooral de laatste teamradio's van Wolff tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi doen veel stof opwaaien.
Wolff zegt dat hij en Horner te ver zijn gegaan in het contact met Masi na crashes of incidenten op de baan waarin ze de belangen voor hun teams voorop stelden. "We streden fel voor onze teams en daarin gingen wij allemaal te ver. Daarmee hebben wij zeker het leven van de racedirecteur niet gemakkelijker op gemaakt en dat is ook zeker één van de grote fouten dit seizoen", zegt de Mercedes-teambaas.
Contact met Masi
Wolff vindt dat alleen de sportief directeuren van teams rechtstreeks mogen praten met Masi en niet de teambazen. De sportief directeur van een team is normaal gesproken verantwoordelijk voor de communicatie met de raceleiding. Dit jaar werd besloten de communicatie tussen de teams uit te zenden, maar F1-directeur Ross Brawn wilt daar volgend seizoen op terugkomen.
Wolff vindt dat een goed besluit: "Ross Brawn en ik hebben deelgenomen aan de besluitvorming rond het uitzenden van de radio's om de racefans meer transparantie en entertainment te geven en dat reken ik ons aan. Het was goed bedoeld maar we zijn te ver gegaan", aldus Wolff.
Toto Wolff to FIA: "No Mikey, No, No, Mikey! That was so NOT Right!" - Abu Dhabi Radio pic.twitter.com/gbx4sI0lFk
— D9A (@Don9Ahmad) December 13, 2021
Lees ook: Toto Wolff: “Geen zekerheid of Hamilton blijft”
Lees ook: Mercedes neemt afscheid van Valtteri Bottas
Lees ook: Interview Frits van Amersfoort: “Overstap naar F2 en F3 avontuurlijk en uitdagend”