Max Verstappen niet blij met extra sprintraces

Max Verstappen - zittend persconferentie - Oostenrijk 2022

Max Verstappen is niet blij met de extra sprintraces voor volgend jaar. De Formule 1 breidt de sprintraces uit van drie naar zes in 2023. Voor Verstappen zorgt dit voor onnodige risico's. Dit laat hij weten tegenover Motorsport.com

Sinds 2021 heeft de Formule 1, net zoals bij de Formule 2 en Formule 3, sprintraces geïntroduceerd. De top 8 kan tijdens zo'n sprintrace punten scoren, waarbij degene die als eerste finisht acht punten krijgt en degene die als achtste finisht één punt krijgt. In 2021 en dit jaar werden er elk seizoen drie sprintraces verreden, maar de Formule 1 breidt dat voor het seizoen van 2023 uit naar zes. Iets waar Max Verstappen totaal niet blij mee is. 

"Geen schade oplopen"

Max Verstappen is niet blij dat de Formule 1 heeft besloten om de sprintraces uit te gaan breiden. Voor de Nederlander zorgt dit voor onnodige risico's en heeft hij het idee niet vrij te kunnen racen. "Tijdens elke sprintrace heb ik zoiets van: ‘geen schade oplopen, zorg ervoor dat je in de top-drie blijft’. Voor mij is dat niet echt racen, want je weet dat er in de hoofdrace veel meer punten te verdienen zijn. Daarin neem je iets meer risico’s", aldus Verstappen. Het enige spannende aan de sprintrace is de extra start volgens Verstappen, maar verder gebeurt er weinig. "Je hebt een extra start, dat is spannend. Maar verder zijn het alleen de coureurs die niet op hun gebruikelijke positie staan die naar voren komen, aangezien de banden een hele race meegaan. Dan gebeurt er niet veel tijdens de sprintrace."

Max Verstappen in de sprintrace Imola 2022

Te voorzichtig

We hebben dit seizoen genoeg spannende hoofdraces gezien, toch vindt de Formule 1 het belangrijk om de sprintraces toe te voegen. Verstappen begrijpt maar niet waarom de Formule 1 extra races wil zien waar maar over één derde van de afstand geracet wordt. "Ik begrijp niet wat daar mis mee is, want we hebben zoveel spannende races gehad. Je hoeft dus niet één derde van een raceafstand toe te voegen", vertelt de Nederlander. Die ook opmerkt dat iedere coureur heel voorzichtig rijdt, want één klein foutje en je start de hoofdrace achteraan. "Iedereen is toch zo voorzichtig, want als je in het gevecht om bijvoorbeeld P3 licht contact maakt en terugvalt naar de laatste plek, dan weet je dat je een zware zondag gaat krijgen. Dat risico neem je waarschijnlijk niet, dus dat is niet echt een race."

Lees ook: Corne Klijn en Bas Schothorst te gast in F1 aan Tafel

Lees ook: Magnussen: Geen problemen met Hulkenberg als teamgenoot

Lees ook: Het brein achter de Red Bull-successen: Hannah Schmitz

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden