Lando Norris was de snelste coureur tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Heel dicht daarachter eindigde Verstappen op plaats twee, met Charles Leclerc die de top drie compleet maakt. Lees hier de samenvatting van VT1 op het Yas Marina Circuit.
Minuut 0-15
🟢 FP1 GREEN LIGHT 🟢
— Formula 1 (@F1) December 5, 2025
Our final race weekend of the year gets under way! #F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/fSEkMQ7Tly
Het licht aan het einde van de pitstraat staat op groen. Isack Hadjar is de eerste coureur die de baan op is.
Wat meteen opvalt, is dat er een grote variatie aan banden gebruikt wordt. De meeste coureurs beginnen hun training op de harde band. Een enkele staat op de medium band en Patricio O'Ward is zelfs al op de zachte band naar buiten. De McLaren-coureur, die in de eerste training Oscar Piastri vervangt, gaat meteen naar de vijfde tijd.
Max Verstappen gaat vroeg in de sessie al naar de snelste tijd. De Nederlander doet dit op de harde band.
En daar is de kampioenschapsleider. Norris gaat naar de snelste tijd op de medium band. Ook een aantal andere rijders zijn Verstappen voorbij gestoken, die nu naar de vijfde tijd is gezakt. Onder andere O'Ward gaat op de zachte band naar een indrukwekkende derde plaats.
Minuut 15-30
Verstappen verbetert zich en gaat naar de tweede tijd. De Red Bull-coureur staat slechts 0,014 seconde achter Norris, die zijn snelste tijd op de medium band deed.
Ollie Bearman has tiptoed back to the pits for repairs
— Formula 1 (@F1) December 5, 2025
His car has a hydraulic leak #F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/bb2OZq2CFa
Oliver Bearman meldt dat hij een gebrek aan vermogen heeft. Het team reageert vervolgens dat er sprake is van een lek. De Brit rijdt langzaam terug naar de pitstraat om het probleem te laten verhelpen.
Hier en daar worden er tijden verbeterd, maar spectaculair kan deze training vooralsnog niet genoemd worden.
De meeste coureurs staan binnen na een lange run op de harde en medium banden.
Max on the softs goes quickest as we near the halfway point in the session
— Formula 1 (@F1) December 5, 2025
FP1 TOP 10
Verstappen
Russell
Hadjar
O'Ward
Sainz
Bortoleto
Hulkenberg
Norris
Colapinto
Leclerc #F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/VjAA1T8ZUy
Verstappen is naar buiten en zet de snelste tijd neer op de zachte band, ruim 7 tiende sneller dan Isack Hadjar op de harde band. Veel andere zijn nu ook naar buiten op de zachte band. Het lijkt erop dat we onze eerste kijk op kwalificatiesimulaties gaan krijgen.
Minuut 30-45
Niemand weet aan de tijd van Verstappen te komen. Norris was degene die het dichtste bij kwam op 0,026 seconde.
En daar is dan toch Norris. Na meerdere pogingen lukt het de Brit eindelijk, die met 0,008 seconde voorlopig naar de snelste tijd gaat.
Het eerdergenoemde probleem van Bearman lijkt vooralsnog niet opgelost, zo laat zijn race-engineer weten. De Brit is nu definitief uitgeschakeld voor deze sessie.
Minuut 45-60
De kwalificatiesimulaties lijken erop te zitten. De coureurs zijn massaal naar binnen en gaan zich voorbereiden op de langere runs.
Verstappen geeft aan dat er wellicht wat kapot aan zijn auto is. Alhoewel dit niet direct te zien is met het blote oog, is het wel iets om in de gaten te gaan houden.
Charles Leclerc goes spinning around at Turn 5 😵💫
— Formula 1 (@F1) December 5, 2025
He's on his way again with no damage done #F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/FczXYmRtDK
Met nog ongeveer zeven minuten te gaan is daar de eerste grote fout van het raceweekend. Charles Leclerc spinde in bocht vijf, maar kan zonder problemen zijn weg vervolgen.
De longruns van Verstappen zien er prima uit. Er lijkt dan ook niks kapot aan de auto vanaf het perspectief van de kijker. Norris kende een iets rommeligere stint, die ook nog van de van ging in één van zijn rondjes.
De finishvlag is gevallen op het Yas Marina Circuit. Norris was het snelste, gevolgd door Verstappen en Leclerc. Ook Mercedes zit er prima bij met een vierde en zesde plaats.
Lees ook: Lewis Hamilton geeft mening over nieuwe auto’s 2026
Lees ook: Nieuwe titelsponsor Haas 2026
Lees ook: Tsunoda over Red Bull-degradatie





