Alonso verliest zesde plek na remactie dat leidde tot crash Russell

Alonso auto australië

Fernando Alonso heeft na afloop van de Grand Prix in Melbourne nog een twintig seconden tijdstraf gekregen. Hij zou de oorzaak zijn geweest voor de crash van George Russell. De Spanjaard zakt hierdoor terug van de zesde naar de achtste plek. 

In de een na laatste ronde van de race trapte Alonso in bocht 6 eerder op zijn rem. Mercedes-coureur Russell schrok hiervan en verloor de controle van zijn auto. Russell liep hierdoor een zevende en mogelijke zesde plek mis. De Brit zat namelijk vol op de staart van Alonso voordat de crash plaatsvond. De 42-jarige coureur van Aston Martin kreeg voor deze actie een Drive Trough Penalty, maar omdat de race al was afgelopen werd dit omgezet in een tijdstraf van twintig seconden. Daarnaast kreeg Alonso drie strafpunten erbij op zijn licentie. Hij valt hierdoor terug naar de achtste plek. Lance Stroll schuift door naar de zesde plek en Yuki Tsunoda naar de zevende. 

In het officiële document van de FIA is te lezen dat Alonso in de ronde van het incident bocht 6 anders wilde nemen om een betere exit te krijgen. Na het bekijken van de date concludeerde de FIA dat Alonso honderd meter eerder remde dan normaal. Russell schrok van deze actie en remde later en kwam heel dichtbij. Dit resulteerde in een verlies van downforce bij Russell waardoor hij de controle verloor en crashte. De actie van Alonso wordt beschouwd als "erratic and potentially dangerous" door de FIA. Of het met opzet was kon niet worden vastgesteld, maar Alonso had het incident volgens de FIA desondanks kunnen en moeten voorkomen. 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)

 

Russell verrast en Alonso geeft technisch probleem de schuld

George Russell had de actie van Alonso duidelijk niet verwacht. "Ik zat er een halve seconde achter en 100 meter voor de bocht reed ik opeens extreem snel op hem af. Het is duidelijk dat hij een stuk eerder remde dan in de eerdere rondes en ook weer eerder op zijn gas ging. Ik had dat niet verwacht en werd daardoor verrast", legde hij uit bij de FIA.

Alonso liet weten dat hij bezig was met een technisch probleem en niet lette op Russell. "Ik focuste me op wat er voor me gebeurde en niet op wat er achter me gebeurde", zei de tweevoudig wereldkampioen tegenover Sky Sports. "De laatste vijftien rondes had ik problemen met het opladen van de batterij. Ik had het daardoor wat lastig tegen het eind van de race. Ik heb me daardoor niet kunnen focussen op de auto's achter me, maar gelukkig kon hij (George Russell) ongedeerd uitstappen."

Nieuwe penaltyrichtlijnen 

In Saoedi-Arabië kwam het ook al even voorbij, de FIA houdt dit seizoen andere richtlijnen aan omtrent straffen. Incidenten waar normaal gesproken penalty's van vijf seconden werden uitgedeeld, wordt nu met een tien seconden tijdstraf afgehandeld. Een voorbeeld hiervan was inhalen buiten de baan van Magnussen in Jeddah, waar hij een dus een tien seconden tijdstraf kreeg in plaats van een vijf seconden tijdstraf. In het geval van Alonso was er sprake van een zwaarder incident, zo zegt de FIA in hun uitleg. Hierdoor kreeg hij een Drive Trough Penalty (wat is omgezet naar een twintig seconden tijdstraf), in plaats van een lichtere straf van tien seconden. 

 

Lees ook: Hero or Zero: De Grand Prix van Australië

Lees ook: Lando Norris had niet verwacht op het podium te staan

Lees ook: Carlos Sainz heel erg blij met zijn overwinning: "Hard werken loont"

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden