Alpine wil eerlijke entree Volkswagen Groep

door Coert Gillissen
alonso sprint imola

Mag de Volkswagen Groep haar entree maken in de F1, dan wil Alpine-ceo Laurent Rossi dat ze een behandeling krijgen die eerlijk is tegenover de reeds bestaande motorproducenten. Dat zegt de Fransman tegen Motorsport.com.

Tegen dat medium zegt Rossi dat het in principe een positieve ontwikkeling is als Volkswagen hun entree maakt in de koningsklasse van de autosport, zolang de andere motorenleveranciers er geen nadeel van ondervinden. De verwachting is dat Audi en Porsche hun (her)intrede maken in 2026. Omdat Audi en Porsche onder de paraplu van de VW Groep vallen, zijn de andere fabrikanten bezorgd dat de twee merken gaan samenwerken en zo een deel van de budgetlimiet weten te omzeilen of op een andere manier een oneerlijk voordeel behalen.

Duidelijkheid over samenwerkingen

De verwachting is dat Porsche gaat samenwerken met Red Bull Powertrains en dat Audi opereert vanuit de Audi Sport-fabriek in Duitsland. Vooral hierover wil Rossi duidelijkheid: "Ik denk dat het goed is voor de sport. Maar we moeten wel goed letten op een paar dingen. Als ze als teams meedoen, zijn het dan fabrieksteams of komt het van Porsche of Audi, Red Bull of Honda? Krijgen ze een speciale behandeling? In andere woorden, wordt de sport er beter van of niet? Om nieuwe deelnemers te bevoordelen is niet eerlijk. Met Renault hebben we de afgelopen 20, 40 jaar letterlijk miljarden besteedt aan het ontwikkelen van onze motoren." Dat mag niet zomaar ten koste gaan aan bijvoorbeeld Audi of Porsche, vindt Rossi. Ook Toto Wolff en Mattia Binotto, de teambazen van Mercedes en Ferrari, hebben overeenkomende meningen gedeeld. 

Alonso Australie 2022
Foto: Alpine Media Pool

Porsche en Audi mogelijk in 2026 in F1

Volkswagen kondigde kortgeleden aan dat Porsche en Audi mogelijk in de Formule 1 gaan deelnemen in 2026, wanneer de nieuwe regels voor motoren van kracht worden. Dit is nog afhankelijk van definitieve bevestiging van de regels. In die regels zit een budgetlimiet met betrekking tot de power unit, waarin nieuwe deelnemers drie jaar lang meer geld mogen uitgeven om hun motoren te ontwikkelen. Hiermee worden mogelijke motorenleveranciers aangemoedigd om in te stappen.

 

Lees ook: Retro: Kampioenen met een slechte start van het seizoen

Lees ook: Voorlopig geen teamorders bij Ferrari

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Emilia-Romagna

door Coert Gillissen

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden