Aston Martin werkt aan nieuwe AMR22

door Zus Veldkamp
Header liveblog 1 Bahrein

Aston Martin werkt in de windtunnel aan een volledig 'nieuwe' auto. Dit laat de performance director van het team, Tom McCullough, weten aan Autosport.com Deze auto zou enorm verschillen van de huidige AMR22. 

Door de AMR22 als een van de eerste te presenteren kon het team ideeën gebruiken van andere auto's, hierdoor verandert de auto snel. "De auto die je nu ziet is een totaal andere auto dan die in de windtunnel wordt gebruikt", vertelt McCullough. Hij denkt niet dat het alleen geldt voor Aston Martin, maar dat ook andere teams ermee bezig zijn. "Ik ben er zeker van dat het geldt voor iedereen in de hele pitstraat", aldus de performance director.

Onderdelen van Mercedes

Aston Martin koopt power units, gearboxes en de rear suspension van Mercedes, maar had geen idee dat het team bezig was met de nieuwe sidepods. De nieuwe sidepods van Mercedes zijn niet ontstaan door het delen van de kennis van Aston Martin. "We hadden geen idee. We delen geen informatie over de sidepods, alleen over de onderdelen die we van Mercedes kopen", zegt McCullough. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Aston Martin Aramco Cognizant (@astonmartinf1)

 

Testen met de sidepods

"We hebben veel getest met verschillende onderdelen en concepten van de sidepods tijdens de ontwikkelingsfase. Daarvan zijn er een aantal in evaluatie voor een update", volgens de performance director. Tom zegt ook dat ze blijven kijken naar wat de andere teams aan het ontwikkelen zijn qua sidepods. "Er zijn negen andere teams die de regels allemaal anders interperteren, dus er zit altijd wel een verrassing tussen. Daarvan ga je ook kijken wat bij onze auto zou passen", vertelt Tom. 

Zware testdagen

De testdagen in Barcelona en Bahrein zijn zwaar gevallen bij het team van Aston Martin. Veel nieuwe onderdelen moesten getest worden en dan was er ook nog het fenomeen porpoising waar veel teams last van hadden. "Het waren de zes zwaarste testdagen waar ik bij betrokken was. Het begrijpen van de auto, maar ook het beste uit de auto halen kost veel tijd", vertelt hij. "Ik ben tevreden met de auto, hij reageert en gedraagt zich zoals hij zou moeten", aldus McCullough. 

 

Lees ook: Hockenheim in gesprek met Formule 1-organisatie om race

Lees ook: Vernieuwd F1-weekendformat: wat kunnen we verwachten dit seizoen?

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Bahrein

door Zus Veldkamp

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden