Valtteri Bottas, voormalig Mercedes-coureur, nu bij Stake F1, benadrukt dat Sauber, het team achter Stake, moet versnellen in het implementeren van verbeteringen. Hij maakt zich vooral zorgen over de tijd die het duurt om updates, die getest worden in de windtunnel, daadwerkelijk op de Formule 1-auto toe te passen. Ondanks een goede start in 2022 eindigde het toenmalige Alfa Romeo teleurstellend in 2023. Bottas, die de faciliteiten bij Sauber als minder geavanceerd beschrijft dan bij Mercedes, heeft hoop op verbeteringen met de komst van voormalig McLaren-technisch directeur James Key.
Zorg over vertraging bij upgrades
Valtteri Bottas maakt zich zorgen over hoelang het duurt om updates die vanuit de windtunnel worden ontdekt daadwerkelijk op de auto te krijgen bij Stake F1. In een interview met Motorsport.com deelde de Fin zijn zorgen: "Voor ons is op dit moment de snelheid waarmee we upgrades kunnen realiseren een belangrijk aandachtspunt." Hij wijst op de vertraging tussen de ontdekking van een upgrade in de windtunnel en het daadwerkelijk toepassen ervan op de auto.
( Stake F1 team, voorheen Alfa Romeo)
Noodzakelijke verbeteringen Stake F1
Met de recente toevoeging van voormalig McLaren-technisch directeur James Key aan het team, hebben Bottas en Key al gesproken over de benodigde verbeteringen in chassis en aerodynamica. Bottas benadrukt dat er op zowel mechanisch als Aero-gebied werk aan de winkel is. "Er zijn hier en daar wat dingen met betrekking tot het chassis en de balans van de auto, maar ook aan de aero-kant moet er werk worden verricht”, vertelt hij aan motorsport.com. Deze stap is cruciaal voor Stake F1 team om competitiever te worden en de strijd aan te gaan met teams in het middenveld, voordat Audi zijn intrede doet in 2026.