De FIA heeft bevestigd dat zij onlangs bij de fabriek van Red Bull zijn langs geweest. Er was namelijk een onderzoek gestart naar het voorste deel van de vloer van de auto’s van Red Bull. Dit onderzoek werd gestart naar aanleiding van een verzoek van McLaren en Mercedes.
De FIA laat weten geen verder onderzoek te doen naar de voorkant van de vloer van de auto’s van Red Bull. De FIA is langs geweest bij de fabriek van het team en heeft hier uitgebreid onderzoek gedaan. Red Bull bleek namelijk iets weggestopt te hebben aan dit deel van de auto, wat ervoor zou zorgen dat de voorkant makkelijk omhoog en omlaag kon.
Zorgen van de andere teams
Onder andere McLaren kaarte dit aan bij de FIA. Zo zouden er zorgen zijn dat deze aanpassing ervoor kon zorgen dat de auto een andere hoogte werd. Deze aanpassing zou gedaan zijn tussen de kwalificaties en de races. Als dit het geval was, dan zou het team van Red Bull de Parc Ferme-regels hebben verbroken. De FIA heeft de auto tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten toen zo afgedekt dat er geen aanpassingen meer gemaakt konden worden aan dit deel van de auto. Ondanks dat de FIA dus had ingegrepen, waren er alsnog twijfels bij de andere teams over het feit dat Red Bull de regels had verbroken.
De zaak is gesloten, of toch niet?
In een statement zei single-seater-directeur Nikolas Tombazis toentertijd het volgende: “Het is moeilijk om met terugwerkende kracht te bewijzen wat er precies is gebeurd, en we denken niet dat we de mogelijkheid hebben om de situatie van twee jaar te onderzoeken. Ik bedoel, eerlijk gezegd, kan ik met volledige zekerheid zeggen of er ooit iets onregelmatigs is gebeurd? Nee. Kan ik zeggen dat de zaak is gesloten? Ja, absoluut.” Toch was dit niet genoeg om onder andere rivalen McLaren en Mercedes te overtuigen dat Red Bull zich aan de regels hield. Vandaar dat er een nauwkeurig onderzoek gestart werd.
McLaren en Mercedes
Zowel McLaren-CEO Zak Brown als Mercedes-teambaas Toto Wolff hebben toen dit probleem werd aangekaart in interviews laten weten het niet eens te zijn met de FIA. Ze hadden beide aan de FIA gevraagd of zij de medewerkers van Red Bull zouden kunnen ondervragen over de zaak. Ook had Wolff een gesprek aangevraagd met de president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem.
Toen Wolff gevraagd werd naar het feit dat er geen verder onderzoek gedaan zou worden, zei hij het volgende: “Ik kan uiteraard niet spreken namens de FIA. Ook niet namens Nikolas. Uiteraard is het iets wat heel lang niet gezien werd. Maar ik denk dat de leiders van de FIA ernaar gaan kijken en zeggen: ‘Wat gaan we hier nu mee doen?”
Toch nog een onderzoek
Uiteindelijk besloot de FIA dus na de Grand Prix van Brazilië een uitgebreider onderzoek te gaan doen. In dit onderzoek werd er gekeken naar de auto, de data, de tekeningen van de auto en er werd gesproken met het relevante personeel. In een statement zegt de FIA het volgende: “Als onderdeel van dit beoordelingsproces bezochten technische vertegenwoordigers van de FIA het hoofdkantoor van Red Bull Racing om een diepgaand onderzoek te doen naar recente beschuldigingen over het ontwerp van hun voorvloer en het gebruik ervan. Dit onderzoek concludeerde dat er geen inbreuk heeft plaatsgevonden en bevestigde daarom het standpunt dat de FIA tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten heeft ingenomen.”
Lees ook: Alpine vanaf 2026 met een Mercedes-motor
Lees ook: Voormalig F1-coureur verwacht comeback Norris in 2025
Lees ook: Aanstaande gridstraf dreigt voor Leclerc in Las Vegas