F1 aan Tafel: Colton Herta niet goed genoeg voor Formule 1

10-saturday-monza

In de nieuwe aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, bespreken de tafelgasten de ambitie van Michael Andretti om in de Formule 1 te komen. Andretti praat in zijn plannen voornamelijk over de Amerikaanse Colton Herta die hij graag in zijn F1-team ziet. De tafelgasten zijn niet overtuigd dat de IndyCar-coureur die overstap kan maken.

"Colton Herta is prima als een IndyCar-rijder, maar laat hem lekker in Amerika zitten", zegt autosport-commentator Rob Steltman. Vaste waarde van de podcast Frans Verschuur is het met hem eens. Volgens hem kunnen coureurs makkelijker de overstap maken van de Formule 1 naar IndyCar, maar niet andersom. Steltman voegt daaraan toe dat Michael Andretti dat zelf ook ervaren heeft bij McLaren. Toen was hij zelf ook niet succesvol. Verschuur vindt daarnaast dat Andretti te snel een team wilt opzetten. "Het enige wat verstandig is om te doen als hij snel in F1 wilt komen is een team opkomen. Even een team opstarten gebeurt niet 'even', maar pas in 3 tot 4 jaar", zegt Verschuur.

Testdagen Bahrein 2021

Verschil Europa en Amerika

Coureur Sebastiaan Bleekemolen zegt dat de autosport in Amerika verschilt van de autosport in Europa. Hij geeft het voorbeeld dat ze de races in Amerika om de aantal rondes neutraliseren wat een herstart oplevert. Daardoor blijft het veld altijd dichter bij elkaar, iets wat ze in de Europese autosport nauwelijks kennen. Bleekemolen vindt daarnaast ook dat de Amerikaanse autosport van entertainment houdt. Hoewel het gevoel van de Europese autosport langzaam landt in Amerika, blijft die cultuur houden van spanning tot de laatste minuut. 

Steltman vindt dat zulke races daardoor wel interessant blijven en dat daar absoluut niets mis mee is. Toch wijst hij erop dat Amerika een andere raceklasse is. Door herstarts kunnen coureurs even op adem komen en dat kan in de Formule 1 bijna nooit. Hij vindt daarom dat het fysieke level moeilijker zal worden voor Herta als hij die overstap maakt. "Fysiek wordt er meer van je gevraagd dan in IndyCar. Daar stappen ook coureurs in die tegen de vijftig aanlopen, die heb je niet in F1", aldus Steltman. 

Lees ook: FIA komt naar buiten met statement over Rusland

Lees ook: F1 aan Tafel: Sport moet alle banden met Rusland verbreken

Lees ook: Frans Verschuur: Haas en Alfa Romeo gaan weer achteraan rijden

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen