De gasten van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, zagen dit weekend hoe Max Verstappen en Red Bull geen antwoord hadden op de snelheid van Charles Leclerc en Ferrari.
"Het bleek al vrij snel dat Verstappen kansloos was", volgens Lamborghini-coureur Jeroen Mul. "Al na enkele ronden bouwde hij teveel warmte op in zijn banden, waardoor ze te snel slijten en al gauw grip verliezen." Sinds de start van het seizoen heeft de wagen van Verstappen en Pérez al te maken met overgewicht. Gedurende het seizoen heeft het Oostenrijkse team gram bij gram daar vanaf geschraapt, maar dankzij updates lijkt de RB18 weer wat te zijn aangekomen. "En gewicht is funest voor bandenslijtage: hoe zwaarder de wagen, hoe meer hij glijdt en hoe sneller de banden dus slijten. Door de updates is de auto zo'n 10kg te zwaar nu", aldus Mul.
Ferrari sterk
Hoewel Red Bull dus enkele kilo's extra moest meesjouwen, was Ferrari gewoon ijzersterk. Red Bull maakte in voorgaande races handig gebruik van het snelheidsvoordeel dat ze over Ferrari hadden. Sinds Canada is dat voordeel significant afgenomen: "Ferrari gebruikt sinds Montréal een lageweerstands-achtervleugel. Ze waren al snel in de bochten en nu ook op de rechte stukken. Daardoor was de Ferrari gewoon sneller", oordeelt Mul.
Naast het gewicht van de Red Bull en de snelheid van Ferrari, denkt drievoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans Gijs van Lennep dat Red Bull de verkeerde kant is opgegaan met de afstelling van de RB18. "Tegenwoordig zit het zó in de details, wie weet wat ze hebben gedaan met de cambers, schokdempers, rebound, noem het maar op. Ik denk dat ze naar de verkeerde kant zijn geschroefd."
F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, verschijnt iedere maandagavond op je favoriete streamingplatform.
Lees ook: Michael Masi vertrekt officieel bij de FIA