Ferrari had in Spanje en Monaco de snelste auto, maar vergeet het af te maken. De gasten van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, praten over de malaise bij het Italiaanse team.
Waar Charles Leclerc in Spanje een zekere overwinning in rook zag opgaan toen zijn turbo het begaf, raakte hij in Monaco een comfortabele voorsprong kwijt door strategisch geklungel van zijn team. Beide keren ging Red Bull er met de overwinning vandoor. Waar Leclerc een voorsprong had van maar liefst 46 punten op Verstappen, kijkt de Monegask nu tegen een achterstand van 9 punten aan.
Frans Verschuur, oud-teambaas, coureur en vaste kracht bij Grand Prix Radio, is niet verbaasd: "Dit gebeurt elke keer bij dit team. Ze hebben het technisch weliswaar goed voor elkaar, want hun auto is snel, maar team-technisch niet. Hierdoor worden ze geen kampioen." Commentator bij Grand Prix Radio, Olav Mol, ziet dat Ferrari vergeet te winnen. "Ze laten het zien op vrijdag, op zaterdag pakken ze pole-position maar de punten worden verdeeld op zondag, en dan geven ze niet thuis."
"Ferrari zijn slechte verliezers"
Na de race tekende Ferrari protest aan tegen beide Red Bull-coureurs. Op camerabeelden was te zien dat in ieder geval Max Verstappen op de lijn van de pitsuitgang reed. Volgens Verschuur toont Ferrari zich hiermee een slechte verliezer: "Ik vind het zwak van Ferrari. Pérez zat niet eens op de lijn en Verstappen ging er niet overheen." Maar Ferrari-teambaas Mattia Binotto protesteerde niet omdat het Red Bull was, weerlegt Mol. "Dit was vooral bedoeld om de regels duidelijk te krijgen. In Oostenrijk vorig seizoen kreeg Tsunoda bijvoorbeeld wel een penalty. Nu is duidelijk dat op de lijn rijden mag, dus voortaan zit Leclerc ook precies op de lijn bij een krappe pitexit!"
Lees ook: Sergio Pérez tot en met 2024 bij Red Bull Racing
Lees ook: Mercedes krijgt gat met Red Bull en Ferrari niet gedicht
Lees ook: Nico Rosberg: "Sergio Pérez is nu een titelkandidaat"