F1 aan Tafel: "Lando Norris luistert onze podcast!"

Lando Norris Mclaren F1 Header-

De gasten van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, denken dat Lando Norris de podcast luistert. Net zoals de podcast vorige week, uit ook Norris kritiek op de FIA en de veiligheid van circuits. 

Tijdens het weekend van de Grand Prix van Miami waren er enkele hevige crashes in de krappe derde sector. Zowel Carlos Sainz als Esteban Ocon crashten daar hard, waarna Alpine-coureur Ocon zelfs een nieuw chassis nodig had. Norris is ontevreden hoe de FIA daarmee is omgegaan.

Verschuur: Norris luistert onze podcast!

Frans Verschuur, oud-teambaas, coureur en vaste kracht bij Grand Prix Radio, denkt dat Norris de podcast heeft geluisterd. "Hier hadden we het vorige week ook al over! Wat de FIA heeft gedaan met betrekking tot de bescherming van de muren en coureurs, kan niet. Ik vind dat echt een slecht verhaal." Volgens Verschuur focust de FIA zich op bijzaken, zoals het verbod op het dragen van sieraden in de auto. "Laat ze zich op zaken richten die er tot doen, zodat deze geldverslindende botsingen voorkomen worden." 

"Meer inspraak voor coureurs"

Rob Steltman, motorsport-commentator, pleit voor meer inspraak van coureurs. "Er moet meer, veel meer geluisterd worden naar coureurs als het gaat om veiligheid. We hebben natuurlijk al de situatie in Saoedi-Arabië gehad en nu de crashes in Miami, in dit soort gevallen moet er simpelweg geluisterd worden naar de rijders." Desalniettemin moeten coureurs ook niet té veel inspraak krijgen. "Hoe een circuit ontworpen of gebouwd wordt, daar moeten ze zich niet mee bemoeien. Daar heb je allerlei knappe koppen voor die er verstand van hebben." 

Sergio Pérez Red Bull Racing Miami
Foto: Red Bull Content Pool (Jared C. Tilton / Getty Images)

Volgens Radio 10-dj Rob van Someren hoort de chicane in Miami überhaupt niet thuis in de Formule 1. "De baan geeft de grens aan. Maar F1-auto's zijn helemaal niet ontworpen om door zulke krappen bochten te gaan. Die zijn er gewoon niet geschikt voor en dan krijg je zulke crashes." Hij ziet ook een oplossing om discussies over de veiligheid of geschiktheid van een circuit te voorkomen: "Alles wordt tegenwoordig gesimuleerd. Test daarom een circuit van tevoren, als alles klaar is. Nu hoor je na VT1 dat er een kerbstone ergens ste hoog is, dat had je al veel eerder kunnen ontdekken." 

Lees ook: Honda titelsponsor van Japanse Grand Prix

Lees ook: Haas zonder updates naar Spanje

Lees ook: Waarom is de GP van Spanje zo belangrijk?

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen