In de nieuwe aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, bespreken de tafelgasten de nieuwe bandenregels. De coureurs die in Q3 van de kwalificatie komen hoeven nu niet meer de race te starten op de band waarmee ze de snelste tijd in Q2 hebben gereden. Volgens de gasten kan dit voor interessante scenario's zorgen.
Coureur Jeroen Bleekemolen vindt het een leuke regel in de zin dat het voor interessante nieuwe strategieën kan zorgen van teams. Teams moeten nu zelf hun lot bepalen, omdat ze niet meer vast zitten aan één type band. Hij is daarom erg benieuwd hoe dat zich gaat uitpakken.
Vaste waarde van de podcast Frans Verschuur vindt dat er misschien een regel moet komen voor de kwalificatie en de race waardoor er maar een beperkt aantal set banden gebruikt mag worden. Zo maakt de organisatie het qua regels strakker om nieuwere strategieën toe te passen. Ook de komst van de 18-inch banden zullen voor nieuwe scenario's zorgen. Bleekemolen zegt dat coureurs zich moeten aanpassen en opnieuw moeten aanvoelen hoe ze het beste met de auto en de nieuwe banden om gaan.
Middenveld naar voren
Coureur Tim Coronel kijkt ook uit naar de nieuwe ontwikkelingen qua bandenregelement en de 18-inch banden. Volgens hem gaat het de grootste vraag worden of de banden de auto aan kunnen of de auto de banden. Voorheen bepaalden de banden hoeveel gas een coureur kon geven. En natuurlijk was er nog het probleem van bandenslijtage.
Bleekemolen vindt dat het probleem met banden sparen hierdoor opgelost kan worden. Hij vindt namelijk niet dat dat een probleem moet zijn in een sport die snel hoort te zijn. Brandstof besparen is genoeg vindt hij. Coronel voegt daaraan toe dat het ook aan de gebruikte technieken van de teams ligt hoe de auto gaat reageren op de nieuwe banden. Volgens hem hangt het ook af hoe de teams zijn omgegaan met de nieuwe technische regels. Veel onzekerheden en veel mogelijkheden waarop de tafelgasten niet kunnen wachten. "Het zou leuk zijn als er nu een minder presterend team naar voren zou komen. Dat zou nu goed zijn voor de Formule 1", aldus Coronel.
Lees ook: F1 aan Tafel: Vertrek Masi slecht voor hele sport
Lees ook: Hamilton: Ferrari kan maanden voor liggen op ons
Lees ook: Verstappen op weg naar nieuwe lucratieve deal bij Red Bull