F1 aan Tafel over duurzaamheid in Formule 1 en circuit Zandvoort

3639737

In de nieuwe aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio wordt de duurzaamheid van de Formule 1 besproken. Sportief directeur van de Dutch Grand Prix Jan Lammers bespreekt ook de stikstof-discussie van circuit Zandvoort. Volgens hem zijn er namelijk helemaal geen problemen in de cijfers. 

De gasten in F1 aan Tafel bespreken het 'slechte' imago van de Formule 1 wat betreft duurzaamheid. Volgens tafelgasten Jan Lammers en coureur Tom Coronel valt het namelijk best wel mee. Coronel zegt zelfs dat de F1-motoren van nu de meest zuinige motor op de wereld is. Zij vinden het daarom jammer dat de sport nog steeds het imago heeft dat het niet duurzaam zou zijn. 

Aanleiding voor de discussie was het vertrek van Honda uit de Formule 1. Het bedrijf wilde volgens Lammers een statement maken dat ze duurzamer willen overkomen. Dat is volgens hem enkel gedaan om met de huidige trends mee te gaan. Honda is voor het publiek echt weg, maar achter de schermen blijft het bedrijf het team van Red Bull nog tijdelijk op weg helpen met de ontwikkeling van de motor. Hij zegt dan ook dat tegen de tijd dat Honda ook daadwerkelijk weg is dat er genoeg mensen bij Red Bull de expertise hebben om de ontwikkeling zelf te kunnen ondernemen. 

Efficiëntie

Het imago dat de sport niet denkt aan duurzaamheid is ook te betrekken op de Dutch Grand Prix. Daar is nog steeds onenigheid over met milieuactivisten en de stikstofcijfers die het circuit levert. Lammers zegt dat de oorzaak van de vele misstanden over de sport en het circuit ontstaan vanuit aannames en percepties. Volgens hem moeten men zich realiseren dat een race veel meer economie en efficiëntie is. 

"Om mensen een idee te geven: in de tijd dat ik in de F1 zat eind jaren zeventig gingen de meeste auto's van start met 200 liter benzine en hadden we 550 PK. Nu wordt een grand prix gereden met 136 liter benzine en 1000 PK", legt de sportief directeur uit. "Ik wil niet zeggen dat er geen warme lucht uit de auto komt, maar wat er wordt verbrand wordt maximaal benut dus de uitstoot is in verhouding maximaal kleiner dan 20 jaar geleden". 

Nederlandse supporters juichen Max Verstappen aan op Zandvoort 2021

Circuit Zandvoort

Lammers zegt ook dat de misstanden rondom het circuit ook maar aannames zijn. Toch ligt hij er zelf niet wakker van. Hij zegt dat mensen die principieel tegen de race zijn toch nooit tevreden gesteld kunnen worden. Hij stelt dat het circuit geen problemen heeft met de cijfers en dat ze voldoen aan de regels. "De regels waren toen op basis van motoren die destijds veel vervuilender waren dan nu", aldus Lammers. 

Presentator van de aflevering Mattie Valk vraagt zich af of alle verhalen over de duurzaamheid van de F1-motoren niet duidelijker gemaakt kunnen worden. Hij denkt dat het sentiment rondom de race in Nederland misschien kan worden bijgesteld. Lammers denkt niet dat hij de mensen die écht principieel tegen de grand prix zijn kan overtuigen. Ze zullen volgens hem altijd een andere ingang vinden om hun probleem kenbaar te maken. "Je moet gewoon bij de feiten blijven en de rechter maar steeds overtuigen van je recht."

Lees ook: App voor commentaar Olav Mol bijna klaar

Lees ook: Sergio Pérez: Van team wisselen wordt onderschat

Lees ook: Zak Brown: Geen sprintraces in 2022

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen