F1 herdenkt Ayrton Senna da Silva

Ayrton_Senna_da_Silva_1960-1994

Zondag is het alweer 28 jaar geleden dat één van de grootste Formule 1-coureurs allertijden omgekomen is, Ayrton Senna da Silva. Senna werd slechts 34 jaar oud. 

We schrijven het weekend van 29 april tot en met 1 mei. Het werd een weekend om snel te vergeten voor de mannen in de Formule 1. Op vrijdag kroop Rubens Barrichello na een gigantische crash nog door het oog van de naald. Hij vloog met zijn Jordan de bandenstapels in en raakte ook een stuk hekwerk. Slechts een gebroken neus en een gebroken arm hield de Braziliaan over aan de crash en stond zondag weer in de paddock. Wel reed Barrichello niet mee. Dit deed al wat met Senna, die als eerste bij zijn landgenoot was nadat hij weer bij kennis was.

Vissen of racen

De zaterdag was dieper zwart gekleurd. Roland Ratzenberger verloor zijn voorvleugel in de kwalificatie en boorde zijn Simtek met 310 kilometer per uur in de muur. Op slag was de Oostenrijker overleden. Senna was snel bij het medisch centrum en brak in tranen uit bij het nieuws. Dokter Sid Watkins suggereerde dat Senna maar moest gaan stoppen en gaan vissen. Watkins wilde wel met hem mee. Senna koos voor het racen, hij vond dat hij niet kon stoppen. 

Veiligheid

Op zondagochtend had Ayrton Senna direct aan de bel getrokken omtrent de veiligheid in de Formule 1. Zo wilde hij wel het voortouw nemen in de vakbond voor coureurs, de GPDA, als opvolger van zijn eeuwige rivaal Alain Prost die het seizoen ervoor stopte. Omtrent de veiligheid had de GPDA wel wat te zeggen en iemand met het statuur van Senna zou ongetwijfeld serieus genomen worden. Senna zou na de race op Imola die rol overnemen, het liep anders.

ayrton_senna

De race

Het was een rommelige start van de race. JJ Lehto kwam met zijn Benetton niet van de lijn af en Pedro Lamy reed vol achterop. De crash zorgde voor een enorme verspreiding aan onderdelen, waardoor acht omstanders en een politieagent gewond rakten. De safey car kwam de baan op, maar kon niet genoeg tempo houden. Senna, die de race leidde, gaf meermaals aan dat die sneller moest gaan rijden. 

Na de herstart sloeg het noodlot toe. Ayrton Senna knalde met ruim 230 kilometer per uur de muur in bij Tamburello. Binnen twee minuten was het medische team ter plekke, maar het mocht allemaal niet meer baten. Een schedelbreuk, hersenbeschadiging en een gescheurde slagader werden als doodsoorzaak genoteerd door het ziekenhuis in Bologna. De Braziliaan zijn tijd van overlijden werd op 14:17 vastgesteld door de autoriteiten.

Senna Imola 1994
Senna crash Imola 1994

Nalatenschap 

Tot op de dag van vandaag wordt Ayrton Senna gezien als één van de allerbeste coureurs. De Braziliaan was nagenoeg onverslaanbaar  en had lange tijd het record aan poles achter zijn naam staan (nu Hamilton red.). In Brazilië is Senna nog altijd een grote naam, waar veel in het land naar hem vernoemd is. Zo is een landingsbaan van het vliegveld van Sao Paulo naar hem vernoemd, alsmede een chicane op het circuit van Interlagos.

Ook buiten Brazilië is de naam Senna te vinden. Motorenfabrikant Ducati heeft een serie Senna-motoren gebouwd en in Polen en Monaco staan monumenten die ons doen herinneren aan de fantastische coureur die Senna was. 

Herinneringen McLaren

Elk jaar staan bijna alle teams stil bij het overlijden van Ayrton Senna. Met name McLaren houdt warme herrinneringen over aan de Braziliaan, die voor het team zijn drie wereldtitels veroverde. 

 

 

Lees ook: Rinus VeeKay snelt naar pole in Barber

Lees ook: Vandoorne wint ePrix Monaco, geen podium Nederlanders

Lees ook: John Watson: Als Hamilton niet kan winnen, stopt hij

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen