FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting denkt een aantal oplossingen te hebben voor de reeks incidenten met pitstops dit seizoen.
De akkefietjes bij Ferrari, Haas en McLaren leidden tot een onderzoek van de internationale autosportfederatie. Whiting meldt op de officiële website van de Formule 1 dat het onderzoek is afgerond en dat er zaken aangepast gaan worden: "We kunnen een aantal dingen introduceren die de kans op het maken van fouten moeten verminderen. De uitdaging is nu om te bepalen welke zaken geautomatiseerd kunnen blijven en wat we door mensen laten doen. Ik heb daar een duidelijk beeld bij, maar ik zal die eerst met de teams bespreken."
Teams bepalen nu zelf hoe ze een pitstop inrichten. Sommige stallen hebben een halfautomatisch systeem waarbij de mecanicien die het wielpistool hanteert een knopje indrukt wanneer hij klaar is. Pas wanneer alle vier mecaniciens 'akkoord' geven, krijgt een coureur groen licht.
Andere teams gebruiken een volautomatisch systeem waarbij sensoren in de wielpistolen tijdens een pitstop een dubbele meting uitvoeren: het eerste meet de torsie waarmee een wiel wordt aangedraaid en dus of een wielmoer strak genoeg is aangedraaid. De tweede meting bepaalt of een wielmoer wel recht is gemonteerd, dit om het zogeheten cross threading te voorkomen (zoals bij het ‘scheef’ opdraaien van een schroefdop op een fles). Dat laatste zorgde voor de problemen bij Haas en McLaren.
Mogelijk worden de techniek aangepast, maar ook minder technische wijzigingen zouden worden overwogen: zo zou een minimumtijd voor de lengte van een pitstop geïntroduceerd kunnen worden. Daarnaast zou er worden nagedacht over het kleiner maken van de pitcrews.