FIA neemt maatregelen tegen porpoising

door Zus Veldkamp
FIA_Turkey09_418_7

De FIA neemt maatregelen tegen het porpoising. Door dit effect kan het schade leveren aan de gezondheid van de coureurs. Inmiddels hebben meerdere coureurs al geklaagd bij de FIA, die nu dus maatregelen treft. Dit laten ze weten via hun eigen sociale media kanalen. 

Mercedes-coureurs, Lewis Hamilton en George Russell beklaagde zich er al over tijdens de Grand Prix van Bakoe en stapte zelfs uit de auto met pijn. Maar Mercedes is niet het enige team wat last heeft van het porpoising. Bijna ieder team had er wel last van tijdens Bakoe, op het enorm lange rechte stuk. Wat het circuit in Canada ook heeft en dus moeten er maatregelen komen. 

Veiligheid

De FIA treft deze maatregelen, want het heeft risico op de veiligheid van de coureurs. "Door de nieuwe generatie auto's is er een nieuw fenomeen ontstaan. Doordat fenomeen en het effect ervan tijdens de 8ste ronde van de FIA Formula One World Championship, heeft de FIA besloten dat, vanwege de veiligheid, we moeten ingrijpen en dat er passende maatregelen getroffen worden", aldus het statement van de FIA. Volgens datzelfde statement heeft de FIA het ook overlegd met doctoren van verscheidene coureurs, die het vanwege de gezondheid van de coureurs een goed idee vinden dat er maatregelen komen. Door pijn kan een coureur zich minder goed concentreren en dat gaat in strijd met de veiligheid. "In een sport waar de concurrenten routinematig met een snelheid van meer dan 300km/u rijden nemen we in acht dat de concentratie van de coureur alleen gefocust is op die taak en dat extreme vermoeidheid en pijn bij een coureur grote gevolgen heeft en dat het zorgt voor een verlies in concentratie."

De maatregelen zelf

Er wordt een technische richtlijn ingesteld om teams te begeleiden door de maatregelen van de FIA. Er wordt strenger toezicht gehouden op de skids onder de auto en dan met name het design en de slijtage ervan. Ook komt er een meetsysteem, gebasseerd op de verticale snelheid van de auto's, wat een kwantitatief limiet biedt voor een acceptabel level van verticale oscillatie (trillingen). Er volgt nog een meeting met de teams wat betreft deze korte termijn oplossingen. De teams mogen dan ook suggesties geven voor eventuele lange termijn  oplossingen. 

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Canada

Lees ook: Toto Wolff: We werken hard om gat te dichten

Lees ook: Guanyu Zhou: Problemen van Azerbeidzjan zijn opgelost

door Zus Veldkamp

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen