FIA neemt maatregelen: Verbod op te langzaam rijden en stilstaan in pitstraat

fia-blue-flag-1280

Autosportfederatie FIA heeft besloten dat coureurs niet langer stil mogen staan in de fast lane aan het einde van de pitstraat. Hiermee hoopt de FIA lange rijen en oponthoud in de pitstraat in toekomstige kwalificatiesessies tegen te gaan.

In Mexico stonden onder andere Max Verstappen, Fernando Alonso en George Russell stil aan het einde van de pitstraat tijdens de kwalificatie om een gat te creëren en niet in vuile lucht op de baan te komen. De drie heren moesten zich na afloop melden bij de stewards en kregen geen straf, maar de actie heeft de FIA toch aan het denken gezet. De FIA heeft dan ook niet stilgezeten en laat weten dat het verbod op onnodig langzaam rijden en stilstaan in de pitstraat vanaf de Grand Prix van Brazilië, die dit weekend verreden wordt, al van kracht zal zijn.

Artikel 33.4

Namens de FIA geeft Niels Wittich in een rapport duidelijk aan hoe coureurs zich voortaan moeten gedragen in de pitstraat en waar ze eventueel een gat kunnen creëren. ''Volgens artikel 33.4 van het Formule 1-sportreglement mogen coureurs niet onnodig langzaam rijden of volledig stoppen in de fast lane van de pitstraat,'' zo is te lezen in het rapport van de FIA. ''Tijdens de Spint Shootout en de kwalificatie mogen coureurs een opening creëren tussen de lampen van de pitstraat en de Safety Car 2-lijn. Elke bestuurder die een gat wil creëren, moet zo ver mogelijk aan de linkerkant gaan staan zodat andere coureurs hen aan de rechterkant van de pitstraat kunnen passeren.''

'Het begint oneerlijk te worden'

Andrea Stella, teambaas bij McLaren, liet na de kwalificatie in Mexico al weten dat hij absoluut geen fan is van het stilstaan in de pitstraat. ''Ik denk dat er onmiddellijk actie moet worden ondernomen,'' liet Stella weten aan Motorsport.com. ''Het is geen goed spektakel en maakt het alleen maar lastiger, omdat je je auto wegstuurt uit de pitbox en je vervolgens eigenlijk niet weet wanneer de auto de baan op gaat. Het zorgt ervoor dat alle coureurs te afhankelijk worden van andere coureurs, en dit begint voor mij oneerlijk te worden. We moeten het beleid veranderen om de situatie onder controle te houden, want dit is volgens mij gewoon ongepast.''

Lees ook: Sainz rijdt de snelste tijd tijdens de vrije training in Brazilië

Lees ook: Christian Horner: Impact minder windtunneltijd komt nog

Lees ook: Sergio Pérez: Ik voel me steeds comfortabeler in de auto

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden