De FIA heeft een rapport gepubliceerd over de slotrace van vorig seizoen in Abu Dhabi. Dit naar aanleiding van de controversiële beslissingen van voormalig wedstrijdleider Michael Masi.
De FIA heeft het raport vlak na het einde van de derde vrije training gepubliceerd op hun site. Het rapport bestaat uit drie delen en begint met een beschrijving van de gebeurtenissen. Daarna volgt er een stuk over de belangrijkste problemen en bevindingen. Het stuk wordt afgesloten met een aantal aanbevelingen.
The FIA has released the report into Abu Dhabi here:https://t.co/7kJBU537A4#F1
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) March 19, 2022
Communiceren met wedstrijdleider
Het rapport bevat een aantal zaken die belangrijk zijn voor de toekomst van de sport. Een probleem wat een grote rol heeft gespeeld tijdens de race van Abu Dhabi was het direct communiceren tussen Formule 1-team en wedstrijdleider, waarvan delen ook te beluisteren waren voor de kijker. Masi is hierdoor onder druk gezet door zowel Red Bull als Mercedes, wat een negatieve invloed heeft gehad op Masi. Het direct communiceren met de wedstrijdleider is hierdoor nu beperkt.
Safety car procedure
Ook de safety car procedure is nu aangepast. In de regels van 2021 stond eerst dat niet elke auto als er unlapt moet worden zichzelf unlappen. Dat is nu veranderd naar alle auto's en kunnen er dus niet maar drie van de zes auto's unlapped worden, zoals dat wel het geval in Abu Dhabi was. Deze regel is dus niet meer vrij te interpreteren.
Aanbevelingen
De FIA heeft ook een aantal aanbevelingen gedaan die nu al in acht genomen worden. Zo komt er een Virtual Race Control Room, wat moet gaan lijken op de VAR in het voetbal, die de modernste technologie krijgen om goed de controles uit te voeren. Ook hebben ze aanbevolen om twee nieuwe wedstrijdleiders, Niels Wittich en Eduardo Freitas, aan te nemen. Zij worden dan geassisteerd door Herbie Blash, die ook onder Charlie Whiting heeft gewerkt.
Lees ook: Max Verstappen eindigt VT3 als snelste man op de baan
Lees ook: Lewis Hamilton: We bluffen niet, we zijn negen tienden trager
Lees ook: Van P1 naar P13: Pierre Gasly staat voor raadsel