FIA verplicht motorleveranciers tot TPC-ondersteuning tot 2026

door Olav Veenhof
Test Mclaren Zandvoort

Teams die volgend jaar van motorleverancier wisselen kunnen hun TPC-testprogramma gewoon voortzetten. De FIA heeft besloten dat motorenfabrikanten hun ex-klanten nog twee jaar moeten voorzien van power units. Maar die hulp komt niet gratis. Volgens bronnen in België heeft één grote leverancier al aangekondigd de prijzen te verdubbelen.

Alle teams houden zich namelijk aan de Testing of Previous Cars-regels van de FIA. De meeste teams, media en volgers gebruiken de afkorting TPC om deze tests te duiden. Tijdens deze tests mogen de teams gebruik maken van auto’s uit de drie jaar van voor het afgelopen seizoen. Aangezien het nu 2025 is, gelden de TPC-regels voor auto’s uit 2021, 2022 en 2023. Ze mogen ook testen met oudere auto’s, maar daar gelden andere regels voor.

Ze zijn een steeds belangrijker onderdeel geworden van de bedrijfsvoering van een Formule 1-team.TPC-testing met minimaal twee jaar oude auto's is belangrijk geworden. Teams gebruiken het vooral voor juniorontwikkeling, maar McLaren liet vorig jaar hun Piastri en Norris zelf ook intensief testen. Red Bull deed hetzelfde met Verstappen in Imola om hun ontwikkelingsrichting te bepalen.

Gedoe rondom teams

Het is vooral een probleem voor de teams die in 2026 overstappen. Sauber wordt Audi met eigen motoren, Aston Martin ruilt Mercedes voor Honda, Alpine gaat van eigen power units naar Mercedes, en Red Bull introduceert een nieuwe motor uit Milton Keynes. Al die teams hebben nog oude auto's met hun huidige motoren voor TPC-tests.

En dus moet Ferrari Audi van motoren voorzien, blijft Mercedes helpen bij Aston Martin, Honda ondersteunt Red Bull en Racing Bulls. Alpine kan gewoon zijn eigen power units blijven gebruiken, tenzij ze de afdeling in Viry-Châtillon sluiten die de huidige F1-motoren onderhoudt.De FIA heeft ook nieuwe regels voor huidige coureurs ingevoerd. Die mogen maximaal 1000 kilometer per seizoen TPC-testen na de intensieve programma's van McLaren en Red Bull, indien daar budget voor is.

 

Lees ook: Ocon gefrustreerd na beslissingen Haas: "We maakte fout op fout"

Lees ook: Stella over dominantie McLaren: "We kunnen niet achterover leunen"

Lees ook: Revolut wordt titelsponsor van Audi F1-team vanaf 2026

door Olav Veenhof

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden