Het Haas F1 Team heeft deze week langverwachte updates geïntroduceerd tijdens hun thuisrace op het Circuit of the Americas. Het team hoopt dit jaar nog een sprong te maken en vooral veel informatie te verzamelen voor het seizoen 2024. De eerste ronden met deze updates lijken echter nog geen succesvol effect te hebben gehad op de auto's. Nico Hulkenberg eindigde zijn sprintrace op de vijftiende plaats, gevolgd door Kevin Magnussen op de achttiende plaats.
Gedurende het hele weekend had Haas moeite met het werken met de nieuwe updates. Na enkele ronden in de sprintrace te hebben gereden, leek het erop dat de coureurs van Haas het steeds moeilijker kregen. Het sprintformat werkt het team ook enigszins tegen. Na de eerste training, waarin snel zoveel mogelijk data werd verzameld, mogen de teams geen aanpassingen meer aan de auto doorvoeren. Dit betekent dat Haas het moet doen met de set-up die ze op vrijdag hebben gekozen. "Het was natuurlijk geen geweldige sprintrace en het tempo zakte behoorlijk. We zullen vanavond onderzoeken, maar we kunnen niets veranderen voor morgen. Het is wat het is. Ik had een goede start en een sterke eerste ronde, maar na enkele ronden begon ik plaatsen te verliezen, en ik merkte dat de banden begonnen af te takelen. Dus ja, we zullen zien wat we morgen kunnen bereiken," benadrukte Magnussen bij F1.com.
The Sprint Race is over in Austin 🇺🇸🏁
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 21, 2023
P15 Nico
P18 Kevin #HaasF1 #USGP #F1Sprint pic.twitter.com/REoVFYH7DM
Eerste gegevens verzameld
Het sprintformat beperkt de tijd die teams hebben om tests uit te voeren, wat normaal gesproken gebeurt in de drie trainingssessies, waar ze er nu slechts één van hadden. Dit is met name uitdagend voor teams die updates introduceren om het beste uit de auto te halen. De sprintrace bood teams pas voor het eerst dit weekend de mogelijkheid om gegevens over een langere periode te verzamelen. "Het voelt eerlijk gezegd als de eerste echte test met deze nieuwe upgrade, want er gebeurt zoveel in FP1 dat het erg kort is. Voor ons waren ook de twee kwalificaties erg kort, met maar twee runs per keer of eigenlijk minder, dus het is goed om wat proefritten te maken, goede gegevens te verzamelen en het gevoel ervoor te krijgen," vertelde Hulkenberg aan F1.com. "In het begin zat ik in het peloton, maar in de tweede helft reed ik grotendeels alleen in schone lucht, dus dat was goed om te leren en met de auto te spelen," voegde hij eraan toe.
Lees ook: Russell na sprintrace: Penalty was terecht
Lees ook: Charles Leclerc: Ik ga voor de overwinning
Lees ook: Lewis Hamilton: ik ben klaar voor de strijd met Norris en Leclerc