Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Canada. Speciale aandacht ditmaal voor een verrassend sterke Alonso en de nu al aanwezige gridstraffen.
Hero
Fernando Alonso
De vrijdag in Canada verliep volledig naar wens van Fernando Alonso. De Alpine-coureur kwam in de eerste vrije training in de top 3 en de tweede vrije training sloot hij af als vijfde. Het is een ongewoon gezicht om een Alpine zo hoog te zien staan in de tijdlijsten. Beide keren was de Spanjaard ook zijn teamgenoot Esteban Ocon ruimschoots te snel af, met verzachtende omstandigheden in de eerste training, maar het is opmerkelijk dat de oude vos het in Canada zo goed deed.
đ FP1 is fin đ
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) June 17, 2022
P3 Fernando
P15 Esteban #CanadianGP pic.twitter.com/EeVV9Zy9hF
Max Verstappen
Na de ietwat gelukkige overwinning in Bakoe was het lekker om op de vrijdag tweemaal de eerste plek te veroveren. Dat was voor Verstappen ook nog eens lang geleden. Dit hele seizoen was de Nederlander nog niet zowel de snelste in de eerste áls in de tweede training. Het gaatje naar laaste belager Charles Leclerc is onmogelijk klein, maar voor nu is het Max Verstappen die de scepter zwaait in Montréal. Wat ook helpt voor Verstappen is de wetenschap dat Leclerc tien plekken straf aan de broek heeft, dus voor zondag is de grootste zorg richting een duel met de Monegask ook geparkeerd. Het kan zomaar weer eens een uitstekend weekend worden voor de regerend wereldkampioen.
Zero
De gridstraffen
We zijn als fans nét goed en wel gewend aan alle nieuwe wagens, of er liggen alweer een paar gridstraffen op ons te wachten. Alonso had er al eerder een gepakt en nu in Canada zijn het er al weer twee die achteraan beginnen. Yuki Tsunoda maakte vrijdag al bekend alle onderdelen van de motor te vervangen en kreeg daar de nodige gridstraffen voor. Later op de vrijdag maakte Ferrari bekend dat ook Charles Leclerc een straf krijgt vanwege het vervangen van de turbo, die buiten de pool is. Het is als FIA een moeilijke overweging, kosten versus prestaties, maar om na acht races al zoveel straffen uit de delen is ook niet de bedoeling.
BREAKING: Charles Leclerc to receive a grid penalty following a new power unit element#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/pbXkx6xdOZ
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
De Alfa van Bottas
Hoewel de stand in het kampioenschap anders doet vermoeden, is de vrijdag dit seizoen voor Valtteri Bottas een groot probleem. Meermaals moest de Fin één training overslaan en ook in Canada was er weer wat loos met de Alfa Romeo. En weer was het niet de schuld van Bottas, die dit seizoen bijna alle kastanjes uit het vuur haalt voor de Zwitserse renstal. Een technisch mankement deed Bottas de das om. Het is echter wel zo dat een slechte vrijdag zeker niet altijd een slechte zondag betekend voor de meervoudig racewinnaar, dus er is nog geen man overboord.
Lees ook: Max Verstappen de snelste tijdens VT1 in Montreal
Lees ook: VT2 GP Canada: Verstappen klokt beste tijd voor Leclerc, ook Vettel en Alonso vlot