Hero or Zero: Grand Prix van Italië

Max Verstappen Monza Italië race

Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de race voor de Grand Prix van Italië, met onder andere de tiende winst op rij van Max Verstappen, tifosi-fans en de zeurende Hamilton.

Hero

Max Verstappen zijn tiende overwinning

Ook deze week kan Max Verstappen natuurlijk niet ontbreken als Hero. Tijdens de Grand Prix van Italië heeft de Nederlander een record gezet met tien opeenvolgende overwinningen. Hiermee heeft hij het record van Sebastian Vettel verbetert, een legende in de Formule 1. “Ik had nooit geloofd dat het mogelijk was. Het is altijd moeilijk om zo consistent te zijn. Ik ben blij om tien keer op rij te winnen. Uiteindelijk stopt het wel, maar nu geniet ik er echt van”, zegt Verstappen tegenover Verstappen.com. Tijdens de Grand Prix van Italië ging het niet zo gemakkelijk zoals het normaal gaat bij Red Bull. Max Verstappen mocht vertrekken vanaf P2 en bleef daarna voor de eerste vijftien rondes dicht achter Carlos Sainz rijden. Wanneer Sainz moeite begon te krijgen met zijn achterbanden, begon hij foutjes te maken. Hier maakte Max Verstappen gebruik van waardoor hij Sainz in kon halen nadat de Ferrari blokkeerde in de eerste bocht. Vanaf dat moment kon hij wegrijden, zoals gewoonlijk de laatste wedstrijden en haalde zijn tiende overwinning binnen. Waar stopt dit en welke records worden er nog verbroken?

 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Oracle Red Bull Racing (@redbullracing)

Liam Lawson

Vorige week kreeg hij ineens het bericht van AlphaTauri dat hij zijn eerste Grand Prix in een Formule 1 auto mocht rijden op Zandvoort. Daniel Ricciardo had zijn middenhandsbeentje gebroken en werd unfit verklaard. Lawson kreeg de mooie kans om zich te bewijzen en dit deed ook. Hij zette een mooie dertiende plek neer tijdens de Grand Prix van Zandvoort. Tijdens dit raceweekend in Monza had hij meer tijd om zich voor te bereiden en zich klaar te maken voor een volledig weekend. Liam Lawson liet mooie dingen zien tijdens de training en ook in de kwalificatie haalde hij een mooi resultaat met een twaalfde plek op de startgrid. Tijdens de Grand Prix van Italië kreeg het team van AlphaTauri al gelijk een flinke dreun te verwerken. De auto zijn teamgenoot Yuki Tsunoda werd tijdens de formation lap aan de kant gezet met problemen waardoor de start werd uitgesteld. Hierdoor kwam alle druk op de schouders van Liam Lawson. Hij heeft een hele goede race gereden en uiteindelijk net buiten de punten geëindigd, op P11. Hopelijk zien we hem ooit terug met een vaste plek in de Formule 1, maar als hij op deze manier verder gaat, dan gaat dat zeker gebeuren. 

Monza podium met Tifosi-fans

Binnen de Formule 1 is het eigenlijk wel algemeen bekend dat de Grand Prix van Italië één van de mooiste podiumceremonies heeft. Het podium hangt boven een stuk van het circuit met een uitzicht op duizenden Tifosi-fans. De Ferrari fans nemen hun fakkels en vlaggen mee richting het podium om zo een rode zee te creëren voor de coureurs op het podium. Ook gisteren was het weer mooi om te zien hoeveel duizenden fans stonden te zwaaien naar de enige Ferrari-coureur op het podium. Fred Vasseur:” Je kon merken dat de fans opgelucht waren, hoewel we de race niet hebben gewonnen”. Zoals elk jaar was het weer een fantastisch beeld om al die gepassioneerde fans daar bij elkaar te zien.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Zero

Lewis Hamilton

Lewis Hamilton had ervoor gekozen om een andere strategie te doen dan de teams om zich heen. Waar iedereen startte op de medium band, koos hij ervoor om op de harde band van start te gaan. Hierdoor kon hij langer doorrijden en daarna kiezen voor de snellere band. Na de pitstop werd al snel duidelijk dat hij te snel had gewisseld en werd het volgens Hamilton lastig om op die banden de race uit te rijden. Hij bleef dit vertellen op de radio, waardoor het heel erg als zeuren overkwam. Tegen het einde van de race begon hij aan een inhaalrace die hij kon doen door zijn snellere banden. Toen hij Piastri tegenkwam, ging het toch even fout. Door een enorme inschattingsfout reed hij in de McLaren van Piastri met vleugelschade als gevolg. Fouten als deze, zouden niet meer gemaakt hoeven te worden door een zevenvoudig wereldkampioen. Lewis Hamilton heeft een vijf seconden penalty ontvangen en na de race zijn excuses aangeboden aan Piastri.

Houding Mercedes richting Verstappen/Red Bull

Gedurende het hele weekend heeft het team van Mercedes, maar ook Lewis Hamilton zelf, bepaalde sneren uitgedeeld naar Red Bull/Max Verstappen. Zo zou Hamilton altijd hele sterke teamgenoten hebben gehad, in tegenstelling wat Verstappen nu heeft met Pérez. Hamilton had teamgenoten zoals Jenson Button, Fernando Alonso en Valterri Bottas. Volgens Hamilton was het in zijn tijd veel lastiger om tien overwinningen op een rij te winnen door de sterke concurrentie die hij had. Verstappen reageerde hierop dat het waarschijnlijk jaloezie is, omdat zij op het moment geen winnende auto hebben. Na afloop van de race heeft Toto Wolff bij SkySports F1 gereageerd op het record van Max Verstappen: "Het is een statistiek voor op Wikipedia, niemand leest dat".

 

Lance Stroll

Dit was één grote teleurstelling dit weekend. In de eerste vrije training heeft hij niet gereden omdat Felipe Drugovich in zijn auto mocht plaatsnemen. Op het begin van de tweede training mocht hij zijn auto gelijk aan de kant van de baan zetten door problemen aan zijn motor. Tijdens de kwalificatie had hij een ander dieptepunt bereikt en kwalificeerde hij zich op P20, de laatste plaats op de grid. Tijdens de race is hij een aantal plekken opgeschoven naar voren, maar eindigde hij alsnog op de zestiende positie. Achteraf zei hij tegen F1.com: “Ik verwachtte niks na de kwalificatie, we waren het hele weekend langzaam”. In tegenstelling tot zijn teamgenoot Fernando Alonso, heeft hij een ongeïnteresseerde houding en komt hij nog veel tekort op het gebied van race-ervaring. Hoelang houdt hij dit nog vol?

 

Lees ook: Liam Lawson: “Ik merk dat ik nog wat achter loop”

Lees ook: Alpine coureurs: We komen sterker terug in Singapore

Lees ook: Gemengde gevoelens bij Williams: Alexander Albon tevreden, Logan Sargeant teleurgesteld

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden