Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de eerste vrije training en de kwalificatie van de Grand Prix van België. Met onder andere, een legende in de maak. Een schitterende rookie en teleurstellende grote constructeurs.
Hero
Max Verstappen
Een woedende Max Verstappen tegenover Gianpiero Lambiase wanneer hij met hakken over de sloot Q3 haalt. Het gat is vier tienden ten opzicht van nummer elf Yuki Tsunoda en toch gaat Verstappen op een opdrogende baan door. Toch heeft hij felle kritiek op zijn team. Volgens de leider in het kampioenschap had hij twee push-laps achter elkaar moeten doen in plaats van een ronde om af te koelen. Uiteindelijk pakt de Nederlander met een marge van ruim acht tiende pole position. Een geweldig seizoen voor Verstappen en het lijkt alleen maar beter te worden. Hoewel hij op zondag vanaf de zesde plek moet starten vanwege een straf voor een motorwissel, is hij net als het hele seizoen al de gedoodverfde favoriet voor de overwinning. Een grootheid op de top van zijn kunnen, is hoe we Max Verstappen dit seizoen kunnen beschrijven.
Oscar Piastri
Het megatalent van McLaren moest sinds de grote sprong van Mclaren Lando Norris met de eer ervan door te laten gaan. Hoewel het geen tweede startrij is, is de prestatie om voor een Norris die in supervorm verkeerd te kwalificeren een topprestatie. Het gaat namelijk veel over de jonge Engelsman, maar mensen vergeten vaak dat dit het eerste seizoen van Oscar Piastri in de Formule 1 is. Hij rijdt moeiteloos mee vooraan en heeft de potentie om de eerste rookie in tijden te zijn die een podium haalt in zijn eerste seizoen. De laatste rookie die het lukte om een podium finish te behalen was Lance Stroll. Misschien zit het er in België niet in, maar de jonge Australiër laat zien dat hij op de goede weg is met het kwalificeren voor zijn teamgenoot.
Zero
Williams
Met de raketmotor waar de Williams dit jaar om bekend staat, had het Engelse team er beter bij willen staan op Spa. Met de lange rechte stukken waaronder het legendarische camel straight moet het legendarische team met deze auto beter presteren. Oké, beide auto's in Q3 is misschien te veel gevraagd voor het team van James Vowles, maar een zestiende plek voor Alexander Albon en een achttiende plek voor Logan Sargeant is simpelweg niet goed genoeg. Op een lange baan qua afstand met veel hogesnelheids bochten zoals Silverstone haalde Albon nog vier punten binnen. Er is veel werk aan de winkel voor beide coureurs willen ook na dit weekend op gelijke hoogte willen blijven met Haas.
View this post on Instagram
Alpine
De dubbele DNF in Hongarije waar beide coureurs zelf niet de schuldige waren, hebben toch duidelijk hun sporen achter gelaten. Beide coureurs niet in Q3 is teleurstellend voor het Franse team dat in het verleden altijd hoge ogen heeft weten te gooien in België. Als iemand had kunnen profiteren van de tegenvallende run van Verstappen in het tweede deel van de kwalificatie, is het Pierre Gasly. Hij zet zijn tijd later neer op een opdrogende baan en is bijna negen tienden langzamer dan Verstappen. Natuurlijk in een mindere auto, maar op het moment dat het er écht om gaat stonden beide heren niet op. Ook Esteban Ocon moet in de spiegel kijken na een slechte prestatie op de vrijdag in België. Een fout in zijn eerste poging voor een snelle tijd in Q2 zorgt ervoor dat hij zijn voorvleugel verliest. Wel moet gezegd worden dat er genoeg tijd was voor een snelle ronde, maar zijn team laat hem in de steek. Het duurde 35 seconden voordat de voorvleugel op zijn Alpine kon worden gezet en daardoor heeft de man uit Évreux niet meer de tijd om zijn tijd op de slicks te verbeteren.
Lees ook: Tegengestelde gevoelens bij Mercedes-coureurs na kwalificatie voor GP België
Lees ook: Sergio Pérez: Goed dat we één Ferrari hebben gepakt
Lees ook: Charles Leclerc: Niet slecht voor ons