Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de eerste trainingen voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, met onder andere rookies en een Italiaan die terug is van weggeweest.
Hero
De rookies
Maar liefst vier rookies mochten hun opwachting maken in de eerste training. Robert Shwartzman, Alex Palou, Theo Pourchaire en Logan Sargeant maakten hun opwachting in Texas. En alle vier deden ze het uitermate goed: hoewel je hun tijden in de onderste regionen van de lijst zal tegenkomen, maakten geen van hen fouten. Shwartzman was het snelste van de vier, in de Ferrari van Leclerc was hij twee seconden langzamer dan Sainz. Met name Alex Palou maakte indruk: in de geleende McLaren van Ricciardo zat hij gedurende de sessie vlak achter Lando Norris. De Spanjaard reed uiteindelijk geen snelle ronde op de zachte band, dus hij had wellicht nog sneller kunnen gaan. Ook Pourchaire en Sargeant kunnen tevreden terugkeken, in tegenstelling tot een andere invaller die je iets verderop zal tegenkomen.
Aston Martin
Het mocht even duren, maar Aston Martin heeft de smaak van punten te pakken. De afgelopen paar races hebben ze zelfs meer punten gescoord dan Mercedes. Met Lance Stroll op P4 en Sebastian Vettel op P10 in de eerste training, zet het Engelse team de sterke vorm voort in Austin. In het constructeurskampioenschap ligt de zesde plaats van Alfa Romeo in het vizier: nog zeven punten te gaan en met de huidige vorm is het slechts een kwestie van tijd.
Pirelli
Voor toeschouwers, teams en coureurs was het vast fijn om weer in de stralende zon de vrije trainingen te rijden, na de verregende sessies in Japan. Al helemaal voor Pirelli: de bandenfabrikant was van plan om in Suzuka een bandentest te houden maar vanwege de regen ging dat niet door. De testsessie werd verplaatst naar de tweede training in Texas. Tijdens de anderhalf durende, als training vermomde test, reden de coureurs in totaal meer dan 500 rondes. Voor Pirelli flink wat data om in te duiken!
Zero
Antonio Giovinazzi
Het team van Haas geeft Antonio Giovinazzi dé kans om terug te keren in de Formule 1: de Italiaan krijgt twee vrije trainingen om te laten zien waarom hij, en niet Mick Schumacher, het laatste stoeltje bij Haas moet krijgen. Terwijl Mick Schumacher in de eerste training 20 rondes reed, stuurde Giovinazzi al na vier rondes zijn Haas de muur in. Hoewel hij terug wist te rijden naar de pits, vernielde hij daarmee de versnellingsbak en zat zijn sessie er veel te vroeg op. Bovendien wil Haas de Italiaan juist in huis halen vanwege zijn ervaring, maar zijn acties in de training halen dat argument onderuit. 1-0 voor Mick Schumacher.
Lees ook: Sainz snelste in VT1, Verstappen tweede