Hoe kijken F1-teambazen naar voorstel voor nieuwe puntentelling?

22-shanghai-sunday-2024.jpg

Het nieuwe puntensysteem voor 2025 is een groot onderwerp van gesprek in de F1-paddock. Afgelopen weekend onthulde Motorsport.com dat er een voorstel op tafel ligt voor een nieuwe puntentelling in de Formule 1 vanaf volgend seizoen. Maar hoe kijken de teambazen naar dit voorstel?

Tijdens het Formule 1-weekend in China wist Motorsport.com te melden dat de FIA en het FOM met elkaar in gesprek zijn over de introductie van een nieuw puntensysteem. De Formule 1 wil het puntensysteem voor 2025 gaan aanpassen. Momenteel ontvangen de eerste tien coureurs punten. Dit is al zo sinds 2010. Bij deze puntentelling krijgt de winnaar 25 punten, de nummer twee 18 en de nummer drie 15. De coureurs daarachter verdienen respectievelijk 12, 10, 8, 6, 4 en 2 punten, terwijl de rijder die als tiende over de finish komt 1 punt in de wacht sleept. Daarnaast wordt sinds 2019 ook een punt gegeven aan de coureur die de snelste raceronde rijdt - als die coureur ook binnen de top-tien finisht.

Vanaf volgend seizoen zouden de eerste twaalf coureurs punten krijgen. Het voorstel is om het aantal punten voor de top-zeven gelijk te houden, om zo de impact op de strijd om het kampioenschap te beperken. Vanaf de achtste plek zou het puntensysteem echter veranderen, waarbij de nummer acht 5 punten krijgt, de nummer negen 4, de nummer tien 3, de nummer elf 2 en de nummer twaalf 1 punt. De organisatoren van de Formule 1 willen met deze aanpassing aan het puntensysteem voorkomen dat alleen de vijf snelste teams (Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren en Aston Martin) punten scoren. In een normale race verdelen deze teams nu alle punten, waardoor andere renstallen alleen met geluk aan punten komen. Het voorstel voor dit idee is ook gekomen na een lobby van de kleinere teams. 

VCARB en Haas zien het wel zitten

Laurent Mekkies, teambaas van Visa Cash App Racing Bulls, denkt dat met punten voor de top-twaalf een probleem wordt opgelost. "Als je kijkt naar het concurrentieniveau van de snelste vijf teams en het betrouwbaarheidsniveau van de auto’s, betekent dit dat je het grootste deel van het seizoen theoretisch voor nul punten strijdt, en wij denken niet dat dit juist is", zo vertelt de Fransman. "Daarnaast voorkomt dit ook dat als iemand in de regen toevallig P4 of P5 pakt, de andere teams de rest van het seizoen net zo goed niet kunnen meedoen. Het vinkt alles af en er is volgens mij geen negatieve kant. Ik hoop dat dit er doorheen komt."

Ook Ayao Komatsu, de teambaas van Haas, ziet punten voor de top-twaalf wel zitten. "Wat zou een negatieve kant zijn?", vraagt de Japanner zich hardop af. "We hebben nu teams zonder punten, ik denk niet dat dat goed is voor de sport. Als er punten voor P11 en P12 komen, dan is de kans kleiner dat teams geen punten scoren", aldus de Japanner. "Het maakt het ook duidelijker voor de fans en het motiveert de teams. Het is veel beter om als twaalfde een punt te krijgen en als elfde twee punten."

Maar zullen de topteams wel akkoord gaan?

De vraag is of de topteams ook voor dit voorstel zullen zijn. Door de top-zeven qua puntenaantal gelijk te houden aan de huidige puntentelling zorgt dat er in ieder geval voor dat de topteams niet per se meer geld kwijt zijn aan het inschrijfgeld. Dit wordt namelijk op basis van de punten van het jaar ervoor vastgesteld. Per punt betalen zij een vooraf bepaald bedrag. Een meerderheid van de teams moet er mee akkoord gaan (zes van de tien teams). De grote vraag is of de topteams dat doen, maar tegenover Motorsport.com geven ze aan dat ze er wel voor openstaan.

Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur laat weten open te staan voor het idee. "Ik ben er niet op tegen", vertelt de Fransman. "Ik kom van Alfa Romeo. Ik weet dat het frustrerend kan zijn als je een perfect weekend hebt gereden, maar omdat niemand uitvalt elfde wordt en dus niet beloond wordt. Nu is het zo dat er geen verschil tussen P11 en P20 zit. Ik kan begrijpen dat dat frustrerend is", aldus Vasseur.

Het voorstel wordt komende week in de F1-commissie besproken.

 

Lees ook: Dubbele DNF voor VCARB: "Het is een gemiste kans"

Lees ook: Mercedes met twee auto's in de punten bij de GP van China

Lees ook: Zhou Guanyu over thuisrace in China: "Zeer speciaal moment"

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden