Honda vermoedt dat de andere motorfabrikanten in de Formule 1 de overstap naar de duurzamere E10-brandstof opzettelijk bagateliseert. De Japanse motorbouwer gelooft namelijk niet dat ze zomaar het vermogensverlies kunnen terugwinnen.
Naast dat de auto's dit jaar behoorlijk gaan veranderen, gaat de Formule 1 ook over op een andere soort brandstof. De sport wil namelijk in 2030 klimaatneutraal zijn en zet dit jaar de eerste stap met de introductie van een E10-brandstof, die voor 90 procent bestaat uit fossiele brandstoffen en voor 10 procent bestaat uit ethanol, een bio-component. De overstap naar deze brandstof gaat echter niet zonder slag of stoot. Volgens Ferrari-teamchef Mattia Binotto leveren alle motoren 20 pk in door de nieuwe brandstof.
Geheim
Er wordt echter gespeculeerd dat Ferrari, Mercedes en Renault die 20 pk al hebben teruggewonnen, maar Honda gelooft daar niks van. "De andere fabrikanten zeggen dat het ongeveer gelijk blijft, maar het tegendeel is waar. Dat ze zoiets melden, laat zien dat het dus moeilijk is om dezelfde hoeveelheid vermogen als vorig jaar te leveren", liet Honda-topman Yasuaki Asagi, die de leiding had over de ontwikkeling van de Power Unit, weten aan Motorsport.com.
Op de vraag hoeveel pk Honda heeft verloren door de E10-brandstof, wil hij niks kwijt. "Dat is geheim."
Lees ook: Jeroen Bleekemolen uitgevallen in 24 uur van Daytona