De organisatoren van de IndyCar-series onderzoeken of er een lichtere versie van de aeroscreen mogelijk is. Vanaf 2024 moet deze nieuwe versie op de wagens te vinden zijn en de eerste prototypes worden met enthousiasme ontvangen.
Jay Frye, IndyCar-baas, heeft aangegeven dat dit nodig is vanwege de zwaardere motoren waarmee geracet gaat worden. "We hebben de verwachting dat de auto 72 kilo zwaarder zou worden al uitgesproken, nu zitten we tegen de 37 aan. We testen een nieuwe aeroscreen om de wagen lichter te maken," vertelde de Amerikaan tegen Motorsport.com.
Nieuwe opbouw
De opbouw van de aeroscreen wordt totaal anders. "Er komt een honingraatopbouw in de aeroscreen. De fabrikant heeft ons verzekerd dat daarmee het gewicht gehalveerd wordt, zonder dat de veiligheid in het geding komt. We gaan ook kijken of de luchtstroom in de cockpit verbeterd kan worden. De luchtstroom is van belang vanwege de hitte, het kan namelijk in de IndyCar erg warm worden."
Nieuwe motoren
De noodzaak voor een lichtere aeroscreen ligt aan de zwaardere motoren waarmee gereden gaat worden vanaf 2024. Er komt een 2.4 liter motor in de toch al zware IndyCar te liggen mét een hybride-component. "De eerste tests met de 2.4 waren geweldig, de hybride tests komen er ook aan. Het belooft veel goeds."
Lees ook: Formule E: Vergne pole, Nederlanders matig
Lees ook: Eddie Jordan: George Russell nummer één Mercedes
Lees ook: Seidl: Norris heeft potentie maar is nog geen Hamilton