Leclerc snelste in VT1 GP van Saoedi-Arabië, Verstappen tweede

door Coert Gillissen
3639737

- LIVEBLOG GESLOTEN -

16:06

De tweede vrije training start om 18:00u Nederlandse tijd. Volg VT2 mét beeld via bijvoorbeeld F1TV Pro. Ook is het mogelijk het commentaar van Olav Mol tijdens de kwalificatie en de race te synchroniseren via onze Grand Prix Radio app of volg deze liveblog! 

16:05

Daarmee is de top-10 als volgt:

1) Charles Leclerc, 1:30.772
2) Max Verstappen, 1:30.888
3) Valtteri Bottas, 1:31. 084
4) Carlos Sainz, 1:31.139
5) Pierre Gasly, 1:31.317
6) Yuki Tsunoda, 1:31.505
7) Sergio Pèrez, 1:31.563
8) Esteban Ocon, 1:32.026
9) Lewis Hamilton, 1:32.364
10) Fernando Alonso, 1:32.381

16:00

In de laatste paar minuten zet Leclerc de snelste tijd neer. Op de zachtste band is hij een tiende sneller dan Verstappen, die op de harde band zijn tijd reed.

15:58

Max Verstappen meldde een paar minuten geleden dat hij iets branderigs rook in de auto. Zijn team vertelde dat het niet aan de auto lag, wat kan kloppen:  

15:52

Kevin Magnussen gaat deze sessie geen tijd neerzetten. Haas moet hard werken om de auto te repareren voor de tweede vrije training, die om 18u Nederlandse tijd begint.

15:46

Autosport kan zo nu en dan ook kunst zijn. Zo ziet de luchtgeleider van de Ferrari eruit na een run met flow viz

15:38

Ook lijkt het erop dat Mercedes nog geen oplossing heeft gevonden voor porpoising. De wagen stuitert nog steeds alle kanten op. Het team hoopte dat het dit weekend minder erg zou zijn, omdat het asfalt in Jeddah veel vlakker is dan het asfalt in Bahrein. 

15:36 

Het is een moeilijke sessie voor Haas. Magnussen heeft geen tijd neergezet terwijl het team de wagen repareert na het hydraulish probleem en ook Schumacher staat in de pits. De Duitser heeft slechts vijf ronden gereden, en is een goede zes seconden langzamer dan Verstappen, die nog steeds de snelste tijd heeft. 

15:30

Volg VT1 mét beeld via bijvoorbeeld F1TV Pro. Ook is het mogelijk het commentaar van Olav Mol tijdens de kwalificatie en de race te synchroniseren via onze Grand Prix Radio app of volg dit liveblog!

15:27

De marshalls hebben de troep vlot opgeruimd en de sessie staat weer op groen. Mercedes, Alfa Romeo en Ferrari gaan direct de baan op. Met nog iets meer dan een halfuur te gaan worden dit de eerste ronden voor de Ferrari's van Leclerc en Sainz.

15:22

De oplettende kijker ziet dat de bovenste elementen van de voorvleugel verf missen. Net als andere teams probeert Red Bull daarmee gewicht te besparen. In Bahrein was dat vooral zichtbaar op de Aston Martins en McLarens.

15:20

Red Bull was gisteravond nog tot laat bezig met het oefenen van pitstops. Bij een pitstop in Bahrein kreeg Verstappen een tik op de ophanging, waarna hij moeilijkheden kreeg met zijn stuurbekrachtiging. 

15:18

Rode vlag! Er is een rembord op de baan gevallen, waardoor er allerlei debris op het rempunt voor bocht 1 ligt. 

15:14

Na een klein kwartier deelt Red Bull vooralsnog de lakens uit. Verstappen heeft de snelste tijd, op de harde band, maar slechts 12 coureurs hebben een tijd gezet. Dat heeft veel te maken met het tijdstip: De kwalificatie en race vinden zaterdag en zondag veel later op de dag plaats, waardoor de huidige omstandigheden niet helemaal representatief zijn. 

15:07

Na 5 minuten lijkt Kevin Magnussen een hydraulisch probleem te hebben. Het team vraagt hem om langzaam de pits in te rijden en niet te schakelen. Hij bereikt de pits, waar de Haas-monteurs de VF-22 de box induwen. 

15:03

Ondertussen is het licht in de pits op groen gesprongen en rijden alle auto's de baan op, met uitzondering van de Ferrari's.

15:01

Formule 1-coureurs moeten zenuwen van staal hebben. Maar ook de monteurs moeten hun hoofd koel houden. Red Bull heeft daar een interessante training voor bedacht:

14:53

Volg VT1 mét beeld via bijvoorbeeld F1TV Pro. Ook is het mogelijk het commentaar van Olav Mol tijdens de kwalificatie en de race te synchroniseren via onze Grand Prix Radio app of volg dit liveblog!

14:50

Welkom bij het liveblog van de eerste vrije training voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Kan Ferrari de sterke vorm vasthouden, of hebben Red Bull en Mercedes oplossingen gevonden voor hun problemen?

door Coert Gillissen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden