Eindelijk is het zover! De officiële testdagen van de Formule 1 zijn weer van start. Deze komende drie dagen zullen alle teams hun nieuwe bolide gaan testen om te kijken of hun nieuwe concept werkt. Uiteraard kunnen ze nog dingen aanpassen, maar het grootste deel zal definitief zijn.
Om 08:00 uur lokale tijd is het dan eindelijk zover. Het nieuwe Formule 1 seizoen gaat van start met de testdagen. Mercedes-coureur George Russell mag de spits afbijten en rijdt als eerste een rondje op het International Bahrein Circuit. Alle teams kiezen ervoor om zoveel mogelijk data te verzamelen door gebruik te maken van aero rakes. Dit zijn metalen constructies die op de auto geplaatst worden en zit vol met sensoren die de luchtstroom meten. Het eerste ding wat meteen opvalt is het nieuwe stuurtje van het team van Williams. Zij waren het laatste team dat een scherm in hun stuur hadden in plaats van een apart schermpje in de cockpit. Voor de rest zijn er nog geen hele opvallende dingen gebeurd gedurende de ochtendsessie van de eerste testdag. Esteban Ocon is voor het team van Alpine een aantal keren buiten de baan beland, maar wist al snel weer het asfalt te vinden. Alle teams hebben gebruik kunnen maken van verschillende soorten banden waardoor ze veel data kunnen verzamelen van de diverse compounds. Ondanks dat het nog maar testdagen zijn, kunnen sommige coureurs het toch niet laten om een inhaalactie te plaatsen bij een andere coureur.
Back in the driver's seat 😎#F1Testing pic.twitter.com/WHmF4BpEQT
— Max Verstappen (@VerstappenCOM) February 21, 2024
Gedurende de sessie
Gedurende de sessie heeft het team van Haas verschillende problemen ervaren met hun brandstofsysteem. Hierdoor heeft Magnussen langer dan een half uur in de garage gestaan en daarmee toch wat kostbare tijd verloren. Met nog twintig minuten te gaan kreeg Albon problemen met zijn auto en moest hem zelfs aan de kant zetten. Dit zorgde voor een gele vlag in de eerste sector. Hij heeft nog geprobeerd om zijn auto opnieuw te starten, maar zonder succes. Waar Magnussen en Albon problemen ondervonden, wist Verstappen telkens de snelste tijd aan te scherpen. Tot zover heeft het team van Red Bull nog geen problemen ondervonden met de RB20. De Ferrari van Leclerc heeft het vaak lastig in bocht 8 waar hij veel stuitert. Ondanks deze problemen zet hij vooralsnog de tweede tijd neer achter de Nederlander. Onder andere teams zoals Williams en VICARB kiezen ervoor om gebruik te maken van flow-vis, dit is een manier om de luchtstromen in kaart te brengen op de auto.
Alonso is de coureur die de meeste rondjes heeft afgelegd tijdens de ochtendsessie met maar liefst 77 rondjes. Uiteindelijk wist hij de derde tijd neer ze zetten. Alle andere coureurs hebben ongeveer rond de 60 rondjes gereden. Albon was de hekkensluiter met 40 rondjes, maar dit kwam mede door zijn uitvalbeurt. De teams kiezen ervoor om long runs te rijden zodat ze op deze manier data kunnen ontvangen die ze kunnen vergelijken met een raceafstand. De uiteindelijke top 10 is als volgt na afloop van de eerste ochtendsessie van de drie testdagen.
🏁 DAY 1 MORNING SESSION CLASSIFICATION 🏁
— Formula 1 (@F1) February 21, 2024
Max Verstappen tops the timesheets 🚀
And, Fernando Alonso puts in the most laps of anyone in the morning session, with 77 👊#F1Testing #F1 pic.twitter.com/kLVxc9gNXH
Lees ook: Helmut Marko zet vraagtekens bij nieuwe sidepods RB20
Lees ook: Eddie Jordan over Tsunoda: “Dat is de enige reden waarom hij in die auto zit”