Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko is er niet zeker van of de nieuwe sidepods van de RB20 wel zijn vruchten gaan afwerpen. De Oostenrijker wijst daarbij naar Mercedes, dat in de afgelopen twee jaar een 'zeropod'-concept had en daar eigenlijk nauwelijks hoge ogen mee wist te gooien.
Vorige week donderdagavond haalde Red Bull Racing de lakens van de nieuwe RB20. Waar van tevoren veel geluiden klonken over een bolide die erg veel zou lijken op de RB19, bleek niets minder waar te zijn. Het team dat in Milton Keynes gevestigd is, presenteerde een bolide waarvan de sidepods radicaal anders zijn dan de RB19 waarmee in 2023 21 van de 22 Grands Prix werd gewonnen. Terwijl het merendeel van het F1-startveld voor de downwash sidepods gelijk aan de RB19 heeft gekozen, is Red Bull juist een compleet andere weg ingeslagen voor het 2024-seizoen.
Marko: "Het is een kleine revolutie"
Het concept lijkt nu een beetje op de 'zeropod' die Mercedes in 2022 en begin 2023 op de auto had. Dit is een grote verandering ten opzichte van de vorige twee Red Bull-bolides. Marko spreekt dan ook van een kleine revolutie. "We hebben het niet zo extreem [als Mercedes, red.], maar we hebben het in een vergelijkbare richting qua idee", vertelt de Oostenrijker tegenover ServusTV. "Het is meer dan een evolutie. Het is een kleine revolutie. Maar het is wel de basis van wat er in 2024 gebruikt gaat worden. Qua simulatie en de windtunnel werkte het allemaal heel goed."
Volgens Marko komt het idee uit de koker van topontwerper Adrian Newey. "Hij was altijd al voorstander van auto's zonder radiators, maar dat kunnen de mensen die aan de motor werken niet voor elkaar krijgen. Dat is logisch", legt de 80-jarige uit.
Dit bericht op Instagram bekijken
Twijfels over nieuwe sidepods RB20
De Red Bull-adviseur heeft wel nog zijn twijfels over het nieuwe concept. Dat heeft alles te maken met het 'zeropod'-concept van Mercedes, waarmee de Duitsers eigenlijk nauwelijks hoge ogen konden gooien. De tests in Bahrein worden volgens Marko daarom ook cruciaal voor het Oostenrijkse team. "Ze [Mercedes, red.] waren ook overtuigd door de gegevens van hun sidepod-loze concept, maar in de praktijk werkte het helemaal niet. We gaan nu in de tests zien of wij het wel succesvol kunnen implementeren, of - laten we zeggen - dat we dat met onze versie kunnen doen", aldus de Oostenrijker.
Vanaf Japan mogelijk 'zeropod'-ontwerp
Mocht Red Bull tijdens de wintertest overtuigd raken van dit nieuwe concept, dan is de verwachting dat het Oostenrijkse team later dit seizoen met een nog extremere versie van het 'zeropod'-concept komt. De eerste mogelijkheid hiervoor zou de GP van Japan in april moeten zijn. De GP van Japan, die verreden wordt op Suzuka, is de vierde race van het 2024-seizoen.
Lees ook: Verstappen sluit F1-overstap voorlopig uit
Lees ook: Lando Norris hoopt op betere kwalificaties in 2024
Lees ook: Gasly fysiek en mentaal op zijn best in de aanloop naar seizoen 2024