Olav Mol na Silverstone: Belangrijkste was weglopen Zhou

Charles Leclerc na afloop Silverstone

Olav Mol, commentator voor Grand Prix Radio, blikt terug op een waanzinnige Grand Prix van Groot-Brittannië. Hij heeft het onder andere over de crash van Guanyu Zhou, legt hij uit wat er aan de hand was met Max Verstappen en vertelt hij over de overwinning van Carlos Sainz.

De Grand Prix van Groot-Britannië in het seizoen 2022 gaat de boeken in als een spectaculaire race. De race begon met een enorme crash voor rookie Guanyu Zhou. De Chinees belandde na een touché met George Russell op de kop en vloog over de bandenstapel de hekken in. De FIA zette de crash weg als racing incident, Olav Mol is het daar niet helemaal mee eens. "De FIA heeft geroepen no further investigation want dingen gebeuren bij de start, daar ben ik het in de basis wel mee eens", daarnaast moet Mol wel een komma daaraan toevoegen. "Als je er iemand voor moet aanwijzen is het wel George Russell. Hij start op de harde band en weet dat hij daarmee minder goed weg komt, daar moet je rekening mee houden", meent Mol.

Zhou belandde tussen een aantal auto's waardoor hij over de kop vloog. Eén van die coureurs was Pierre Gasly, die af werd gesneden door Russell. "Gasly remde nog", begint Mol. "Maar toen was het kwaad al geschied. Daardoor tikte Russell Zhou aan en toen vloog hij ondersteboven." Door de eerste inpact was de rollbar van de auto al opgevouwen. De rollbar zorgt er normaliter voor dat er een gat blijft tussen de coureur en de grond op het moment dat een bolide ondersteboven terecht raakt. Sinds een aantal jaar is de rollbar gemaakt van carbon, waar deze eerst van staal was. "Als carbon één keer een impact heeft gehad, wordt het een soort papier mache, en dan glijdt hij door. Het hoogste punt van de halo heeft eigenlijk het punt van die rollbar overgenomen en daarmee heeft Zhou dit ongeluk gelukkig overleefd", vertelt Mol.

Mol vindt dat, ondanks de mooie race, het weglopen van Zhou het allerbelangrijkste van de dag was. "Als ooit iemand durft te twijfelen aan het nut van de halo, dan moet hij of zij kijken naar deze crash en die uit de Formule 2 want dat was honderd procent een dodelijk ongeluk geweest", concludeert Mol. 

Problemen bij Verstappen

Na een rode vlag van ongeveer een uur kon de race weer hervat worden. Op pace kwam Verstappen voorbij aan Carlos Sainz door onder andere een foutje van de Spanjaard. Uiteindelijk viel Verstappen terug door problemen aan zijn auto. Mol legt uit wat er precies aan de hand was. "Je hebt de vloer die we aan de buitenkant kunnen zien maar daar ligt binnenin een tunnel die de downforce creeërt. Daar was hij over een stuk carbon heen gereden. Op het moment dat hij dat zag kon hij niet meer uitwijken en heeft hij geprobeerd om zo recht mogelijk over dat stuk heen te rijden. Dat stuk carbon heeft de linkerkant, van het onderste binnendeel van de vloer, compleet opengescheurd. Ja en dan flappert daar wat en dan ben je zoveel downforce kwijt", vertelt Mol. Volgens de commentator reed Verstappen uiteindelijk, voor wat hij kon met die auto, een zeer nette race.

Pitstopfiasco bij Leclerc

Verstappen viel door zijn problemen terug naar de zesde plek en moest met een veel mindere bolide door. Mol denkt dat zonder de problemen Verstappen een betere auto had dan Ferrari. "Sainz riep ook dat Verstappen sneller is, dan ben je eigenlijk al gezien. Dan ga je daar op rijden en ga je vaker in je spiegel kijken en vervolgens had hij (Sainz, red.) een momentje overstuur." Vervolgens maakte Ferrari aan het einde van de race een fout door Leclerc niet binnen te halen. Daardoor moest de Monegask op veertien ronde oude hards verdedigen tegen coureurs op nieuwe softs. Volgens Mol was dit bij Verstappen nooit gebeurd. "Je kent Red Bull Racing. Als Max aan de leiding had gelegen dan was hij honderd procent naar binnen gegaan. Dat hebben ze met Leclerc niet gedaan en daardoor is hij buiten het podium gezakt. Ik vind het een tactische blunder van Ferrari", aldus Mol.

Max Verstappen Pitstop Silverstone
Getty Images / Red Bull Content Pool

Sprint naar de finish

Vanwege een late safety car door een uitvalbeurt van Esteban Ocon was er een sprint van tien ronden tot het einde van de race. Vrijwel de hele top-10, behalve Charles Leclerc, stond op nieuwe softs. Bij de herstart nam Sainz meteen de leiding over van zijn teamgenoot met daarachter een duellerende Pérez en Hamilton. Volgens Mol zat iedereen daar op zijn limiet. "Dat is het mooie. Pérez heeft een waanzinnige race gereden, die lag op het gegeven moment zeventiende en heeft uiteindelijk geluk met die safety car en dan krijg je gewoon een soort Formule 2-race." Daarmee doelt Mol op een korte race waarin iedereen voluit kan rijden. "Ga er maar vanuit dat iedereen maximaal heeft gereden toen. Buiten Leclerc reed iedereen met een big smile rond na de tijd. Een Esteban Ocon die denkt: 'hey, ik kan Verstappen inhalen' of een Mick Schumacher die ziet dat hij naar Verstappen toe kan en dingen kan proberen, bij een wereldkampioen en dat vind ik geweldig", vertelt Mol. 

Zelfvertrouwen Sainz goed voor Verstappen

Door zijn overwinning maakt Sainz grote stappen in zijn zelfvertrouwen. Volgens Mol begonnen die stappen al tijdens de Grand Prix van Canada, toen hij jaagde op Verstappen. Die stappen zijn goed voor Ferrari maar Olav Mol ziet een andere kant aan het verhaal. "Het kan een voordeel zijn voor Max. Carlos heeft een grote achterstand in het WK. Als het er op aan komt kan Max de rust hebben en Sainz voor zich laten, zolang Leclerc er maar achter zit. Je gaat nu wel weer meer rekensommetjes zien in de Formule 1, al helemaal als Hamilton en Russell zich regelmatig er tussen kunnen wringen." Volgens Mol zou het in dat scenario makkelijker worden voor Verstappen omdat er andere namen boven hem en Leclerc staan. Die punten die Verstappen dan mist zijn niet zo erg omdat hij een te grote voorsprong heeft opgebouwd. Volgende week staat het Formule 1-circus alweer in Oostenrijk op de Red Bull Ring. Ook dan kun je luisteren naar het commentaar van Olav Mol bij de race en lees je na de tijd zijn reactie op Grand Prix Radio!

Carlos Sainz Silverstone Overwinning
Foto: Scuderia Ferrari Press Office

Lees ook: Charles Leclerc had overwinning binnen handbereik

Lees ook: Fernando Alonso: Ik zat dicht bij een podiumplek

Lees ook: Dubbele punten voor Haas op Silverstone

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen