Ophef over illegale rijhoogteverstelling Red Bull, FIA neemt direct maatregelen

door Irene Lenting
SI202409010341

In aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten is er ophef ontstaan over een mogelijke overtreding van de parc fermé-regels. Verschillende teams hadden het vermoeden dat het team van Red Bull de rijhoogte van hun auto zou kunnen aanpassen nadat de auto al onder parc fermé stond. Het team erkent veranderingen te hebben doorgevoerd aan de auto, maar ontkent de illegale aanpassingen onder parc fermé.

De beschuldigingen richten zich op een onderdeel van de auto dat bekend staat als de ‘bib’. Dit is het verbindingspunt tussen de voorkant van de vloer en het chassis van de auto. Het zorgt voor stabiliteit en beïnvloedt de aerodynamische prestaties. Een verandering in de rijhoogte, zoals die van de bib, kan de balans van de auto verbeteren en daarmee een groot verschil maken in zowel kwalificaties als races. Wanneer teams de rijhoogte zouden kunnen aanpassen, zouden ze daarmee een groot voordeel kunnen behalen.

Vermoedens van aanpassingen onder parc fermé

Meerdere teams stapten naar de FIA met de verdenking dat één team op de grid een mechanisme zou gebruiken om de bib na de kwalificatie aan te passen, wat verboden is onder de parc fermé-regels. Zodra een auto onder parc fermé valt, mag deze niet meer worden aangepast, op een aantal uitzonderingen na. Dit zorgt ervoor dat de auto’s in dezelfde configuratie aan de start verschijnen als waarmee ze in de kwalificatie hebben deelgenomen. Aanpassingen zijn daarom verboden.

Hoewel de FIA na onderzoek geen bewijs vond dat een team daadwerkelijk de regels had overtreden, kwamen de beschuldigingen uiteindelijk bij Red Bull terecht. Het team uit Milton Keynes bevestigde in een gesprek met de BBC dat hun auto inderdaad een mechanisme bevat waarmee de rijhoogte van de bib kan worden aangepast. Red Bull benadrukte echter dat dit mechanisme alleen kan worden gebruikt tijdens de opbouw van de auto en niet wanneer de auto al volledig geassembleerd is voor de race. Hierdoor zou het volgens hen onmogelijk zijn geweest om de parc fermé-regels te overtreden.

SI202403020110_hires_jpeg_24bit_rgb

Foto: Red Bull Content Pool

Red Bull ontkent overtredingen

Max Verstappen reageerde verrast op de ophef rondom de beschuldigingen. De Nederlander, die op jacht is naar zijn vierde wereldtitel, verklaarde dat er niets aan de hand was. “Toen ik erover las, dacht ik dat het over andere teams ging”, vertelt Verstappen in een gesprek met Motorsport.com. “Het mechanisme is open source, dus iedereen kan het zien. We gebruiken het alleen om de rijhoogte aan te passen voordat de auto volledig is opgebouwd. Zodra de auto klaar is, kunnen we er niet meer bij.” Teamgenoot Sergio Pérez ondersteunde die uitleg. Hij benadrukte dat het team nooit tijdens briefings over dit onderwerp heeft gesproken en dat het onmogelijk was om de rijhoogte tijdens parc fermé aan te passen. “We hebben niets gedaan. Dit heeft geen effect gehad op onze prestaties”, aldus Pérez.

Strengere FIA-controles

Hoewel er geen directe overtreding is vastgesteld, heeft de FIA snel gereageerd op de verdenkingen. Er zijn nieuwe procedures ingevoerd om te voorkomen dat teams de bib op ongeoorloofde momenten aanpassen. Deze verscherpte controles zorgen ervoor dat alle teams op een gelijk speelveld blijven opereren en dat er geen twijfel bestaat over de integriteit van de race.

Het blijft de vraag of de nieuwe maatregelen invloed zullen hebben op de prestaties van Red Bull en andere teams. Voorlopig lijkt het team van Verstappen en Pérez echter niet onder druk te staan door de nieuwe regelgeving.

Lees ook: FIA komt met regelwijzigingen voor 2025

Lees ook: Max Verstappen's meest memorabele races in Amerika

Lees ook: Tijdschema: Grand Prix van Amerika

 

door Irene Lenting

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden