Renault is net als Ferrari tegen het plan van Red Bull Racing, om de motorontwikkeling te laten bevriezen vanaf 2022. Dat heeft teambaas Cyril Abiteboul vertelt aan onder meer Motorsport, voorafgaand aan de GP Emilia-Romagna.
Red Bull Racing wil graag de Honda-motor overnemen, maar alleen als er geen hoge kosten bijkomen voor het doorontwikkelen van de motor, omdat men die niet kan veroorloven. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten alle rivaliserende teams hier mee akkoord gaan. Ferrari heeft al aangegeven niet akkoord ermee te gaan en daar is Renault nu bijgekomen.
Omdat Renault ambitieuze ontwikkelingsplannen heeft voor de toekomst kan het op dit moment het plan van Red Bull niet ondersteunen.
''Als je het mij zes maanden geleden had gevraagd, zouden we hard hebben aangedrongen op een nog lager budget, om te proberen de kosten van het chassis te beperken, maar ook om die met betrekking tot de motor te verminderen door een bevriezing te accepteren", vertelt Abiteboul. ''Maar Red Bull Racing en Honda waren toen tegen en we accepteerden het.''
''Sindsdien zijn we druk bezig geweest met het werken aan het 2022-motorplatform en als je me vandaag vraagt wat ik vind van het bevriezen van de motoren, is mijn positie duidelijk anders dan die van zes maanden geleden. Ik ben tegen het bevriezen van de motoren. We zijn niet van plan om te stoppen met wat een heel belangrijk platform voor ons zou kunnen zijn. We accepteren het niet.''
Christian Horner is zich ervan bewust dat de concurrentie niet allemaal het plan ondersteunen en wil daarom dat de FIA ingrijpt: ''We moeten kijken naar het bredere plaatje''.
''We hebben een fabrikant verloren in Honda, wat rampzalig nieuws is voor de sport. En voor Red Bull om dat motorproject op zich te nemen, kunnen we de kosten gewoon niet op ons nemen, vooral in de wereld waarin het zich momenteel bevindt. Ik geloof dat dat is wat er gaat gebeuren en natuurlijk moet er de komende weken een oplossing worden gevonden'', besluit Horner.