Renault zal vanaf 2026 niet meer actief zijn als motorleverancier in de Formule 1. Met het vertrek van Renault moet Alpine op zoek naar een nieuwe motor.
In 2026 staan de eerstvolgende grote reglementswijzigingen in de Formule 1 op het programma. Het motorreglement gaat op de schop. Het doel was om de sport aantrekkelijk te maken voor nieuwe motorleveranciers. Met de komst van Audi lijkt het effect te hebben gehad. Toch moeten we in 2026 ook afscheid nemen van een motorleverancier. Na verschillende geruchten kwam vandaag officieel het nieuws naar buiten dat Renault na 2025 stopt als motorleverancier.
Foto: Alpine Media Pool
Samenwerking Alpine en Mercedes
Renault zal het komende seizoen nog gewoon actief zijn in de koningsklasse van de autosport. Alpine zal in 2025 nog steeds gebruik kunnen maken van dezelfde krachtbron. Voor 2026 zal het team op zoek moeten naar een nieuwe leverancier en zal het verdergaan als klantenteam. Alpine lijkt haar zinnen te hebben gezet op een samenwerking met Mercedes. Een samenwerking met de Duitse leverancier lijkt op dit moment het meest waarschijnlijk.
Over een aantal weken zal de faciliteit die op dit moment gebruikt wordt voor de ontwikkeling van de motoren worden omgebouwd naar een high tech engineering centrum. In de toekomst zal het onder andere worden gebruikt voor de ontwikkeling van de supercars van Alpine.
Lees ook: Helmut Marko duidelijk over titelkansen Max Verstappen
Lees ook: Guenther Steiner wint eerste rechtszaak tegen Haas
Lees ook: René Hoogterp over IndyCar-seizoen 2024: "Ging uiteindelijk als een nachtkaars uit"