Op de eerste dag was hij nog tweede, achter Maverick Viñales, maar op de tweede dag van de MotoGP-test in Qatar voerde Alex Rins de ranglijst aan. Eigenlijk is het niet eens zo verwonderlijk dat de Suzuki-rijder er steeds zo goed bij staat: in de laatste zeven races van het vorige seizoen reed Rins steevast in de top 6 en stond hij drie keer op het podium.
“Het pakket is over de hele linie beter geworden”, verklaarde Rins zijn constant snelle tijden in Qatar. “We krijgen hier de bevestiging dat de nieuwe onderdelen die we twee weken geleden in Maleisië hebben getest inderdaad doen wat ze moeten doen. In Sepang hebben we verschillende nieuwe dingen geprobeerd en die zijn hier allemaal samengebracht. Ik denk dat we er wel goed voor staan. Het is ook niet één snel rondje om een tijd neer te zetten: het is een constant goede snelheid. Morgen gaan we nog een racesimulatie doen, maar wat mij betreft mag het seizoen gewoon morgen beginnen, in plaats van over twee weken.”
Zo dacht ook Aleix Espargaro erover. De Catalaan reed met de verbeterde Aprilia de zesde tijd en was daarover zeer te spreken. “We hebben heel veel punten verbeterd. Het is voor het eerst dat ik lekker kan rijden met de machine, in plaats van dat ik ermee aan het vechten ben. De nieuwe onderdelen die we in Sepang hebben getest, zijn we hier aan het controleren en bevestigen, in combinatie met een setup voor de race over twee weken.” Zijn nieuwe teamgenoot Andrea Iannone, vorig jaar nog op de Suzuki, bleef steken op de zestiende plaats.
Maverick Viñales, die nu de tweede plaats innam, was al even tevreden over de progressie van zijn Yamaha als Rins over de Suzuki en Espargaro over de Aprilia. “We zijn nog wat aan het werken aan de afstelling voor de achterband, maar over het algemeen ben ik heel tevreden.”
Teamgenoot Valentino Rossi daarentegen was de enige die zijn tijd van dag 1 niet verbeterde. De vorige week 40 geworden Italiaan was druk met het uitproberen van tal van settings en onderdelen. Zo werd de Yamaha uitgerust met een nieuw kontje om de grip van de achterband te verbeteren. Bij Viñales leek dat goed te werken, maar voor Rossi niet. Hij reed steeds maar een paar ronden om dan weer terug naar de box te gaan voor overleg en nieuwe settings.
“We staan er een stuk beter voor dan vorig jaar, maar dat wil niet zeggen dat we klaar zijn”, vond Rossi. “Ik had weer problemen met de grip achter en dat kregen we niet opgelost. Gisteren hadden we een basisinstelling, vandaag hebben we geprobeerd die te verbeteren, maar daarmee verbeterde ik mijn rondetijden niet. We hebben verschillende instellingen geprobeerd, maar ook verschillende materialen. Het was een moeilijke dag, ik was altijd te langzaam, dus ik ben niet gelukkig. Morgen zullen we proberen een aantal andere richtingen te volgen om competitiever te zijn.”
Des te opmerkelijk was de derde tijd voor rookie Fabio Quartararo, die op de Petronas Yamaha rijdt. De Fransman was er zelf ook door verrast. “Ik heb veel geleerd over de machine en hoe ermee om te gaan”, vertelde hij.
Op aanraden van zijn teambaas Wilco Zeelenberg focuste Quartararo zich op snelle rondetijden. “Want de kwalificatie is in de MotoGP erg belangrijk. Ik moet ook leren om op deze machine keihard te pushen en op de limiet te rijden. Dat daar de derde tijd uitkwam, is hartstikke mooi.”
Pal achter Quartararo reed Danilo Petrucci de vierde tijd. Hij testte vooral de nieuwe aerodynamica voor de Ducati en in het bijzonder een stukje bodywork onderaan de achterkant, om de achterband beter te koelen en daardoor slijtage tegen te gaan. Petrucci is weliswaar veel afgevallen in de wintermaanden, maar hij is nog steeds een van de zwaardere coureurs. Zijn gewicht en lichaamsbouw maken dat bij hem de banden warmer worden en meer te verduren krijgen.
Ook Marc Marquez ging met nieuwe aerodynamica aan de slag. “Het ging al een stuk beter dan gisteren. Ik heb vandaag voor het eerst een normaal testprogramma kunnen afwerken”, zei de wereldkampioen, die de vijfde tijd noteerde.
Bij Honda lijken er nog wat problemen met de motor te zijn ook, waar zowel Marquez als Cal Crutchlow mee te maken kregen. Crutchlow deed bovendien een back to back-test met de machine van teamgenoot Takaaki Nakagami; zijn eigen machine van vorig jaar. “Ik ben nog lang niet tevreden”, zei Crutchlow, die wegens een verbrijzelde enkel een groot deel van het testprogramma van Honda moest missen. “Fysiek gaat het wel, maar ik ben nog geen 100 procent. Of we morgen toekomen aan een racesimulatie weet ik niet. Daarvoor moet alles goed zijn en dat is het niet. We komen nog twee seconden tekort als je het mij vraagt.”