Rookie O'Sullivan wint hoofdrace in Monaco, Verschoor valt uit

door Shakyra van den Heuvel
02-monaco-thursday2-820058

Rookie Zak O’Sullivan wint de hoofdrace van Monaco. Ondanks dat hij vanaf P15 moest starten, wist hij door een goede strategie de overwinning binnen te halen. Richard Verschoor heeft zijn race niet kunnen afmaken door technische problemen aan zijn auto. Dit was een flinke tegenvaller aangezien hij van pole position mocht vertrekken.

In de legendarische straten van Monaco mocht Richard Verschoor van pole position vertrekken. Hij had een geweldige start en wist gelijk zijn voorsprong uit te bouwen naar Hadjar, die op P2 reed. Martins, die vanaf P2 startte, had een slechte start waardoor hij helemaal wegviel in het veld. Ook Jak Crawford had geen goede start en viel zelfs na twee ronden uit. Hij was daarmee de eerste uitvaller van deze race. Verschoor leek de snelheid er goed in te hebben en maakte geen fouten. Na vier ronden reed hij buiten de DRS van Hadjar en wist de snelste tijd neer te zetten. Verder in het veld wisten coureurs elkaar vaker in te halen, maar verloren ook veel posities door zelf de aanval in te zetten bij hun concurrenten.

Een andere uitvaller van deze race is Cordeel, hij had de muur iets te hard geraakt. Eenmaal aangekomen in de pitstraat, was zijn auto te veel beschadigd waardoor ook zijn race tot een einde kwam. Vervolgens waren de coureurs die de race waren begonnen op de ultrasoft als eerste aan de beurt voor hun pitstop. In de tussentijd zitten er meerdere coureurs achter elkaar vast door het gebrek aan mogelijkheden om in te halen. Zo heeft Haugher een langere tijd achter Bortoleto gezeten aan het begin van de race. In hetzelfde deel van de race wist Antonelli ook flinke druk uit te oefenen op Colapinto. Hopende op een foutje zodat hij aan hem voorbij kon gaan, dit ging om de vierde en vijfde positie. Uiteindelijk wisten er wat verschuivingen plaats te vinden door de pitstops die gedaan moesten worden in deze race. De banden van de auto’s blijven na de pitstops nog een tijdje koud, voordat de juiste temperatuur wordt bereikt. Een aantal coureurs hebben daar grote moeite mee en verliezen daarom ook een aantal posities in hun eerste ronde met nieuwe banden.

Uitval Verschoor

Het lijkt Verschoor makkelijk af te gaan. Na 18 ronden had hij inmiddels een voorsprong opgebouwd van meer dan vier seconden. Vlak daarna meldt hij zijn eerste problemen aan zijn auto. De motor maakt vreemde geluiden, maar rijdt vooralsnog gewoon door. Hij blijft een kleine voorsprong houden op Hadjar, al wordt die wel steeds kleiner en moeilijker te behouden. Van zijn engineers krijgt hij te horen dat hij door moet blijven rijden, totdat zijn auto er vanzelf mee ophoudt. Van deze situaties maken verschillende coureurs gebruik om zo hun pitstop te doen en daarmee weinig tijd te verliezen. Nadat Hadjar en Aron (P2 en P3) naar binnen waren gekomen, maakte ook Verschoor zijn eerste pitstop. Hierna verliest hij veel posities door zijn koude banden, maar ook door het gebrek aan vermogen in zijn motor. De Nederlander heeft veel moeite om de heuvel op te rijden en daarna zijn posities te verdedigen. In deze verdediging heeft hij ook nog een penalty gehad omdat hij de baan heeft verlaten om de positie te kunnen behouden. Deze vijf seconden penalty moest gelijk worden ingelast, anders was er een risico dat deze werd meegenomen naar de volgende race. Opnieuw kwam hij naar binnen voor nieuwe banden, maar een ronde later kreeg hij de mededeling dat hij de auto binnen moest zetten en dat zijn race klaar was. Verschoor was zichtbaar kwaad en gooide zijn stuur zelfs naar buiten op het moment dat hij nog aan het rijden was.

Virtual Safetycar

Richting het einde van de race werd de druk flink opgevoerd. Veel coureurs wisten elkaar in te halen. Hadjar laat nog via de radio weten dat hij de muur heeft geraakt, al bleek daar weinig schade van te zijn. In ronde 40, twee ronden voor het einde, zag Durksen zijn concurrent Maloney niet waardoor er een crash ontstond. Durksen kon zijn race niet vervolgen en er kwam zelfs een virtual safetycar. Hierdoor kon O’Sullivan, de enige die nog niet had gewisseld, een pitstop maken die hem weinig tijd kostte. Hierdoor kon hij weer terug aan de leiding rijden, met nog een laatste ronde te gaan. In de laatste ronde kon Hadjar weinig meer betekenen en wist de rookie Zak O’Sullivan zijn eerste overwinning binnen de Formule 2 te behalen. Gedurende de race wist hij maar liefst veertien plekken te stijgen. “We hadden veel geluk met de virtual safetycar. Gedurende de race hadden we een hele goede snelheid. Dit is zeker nog maar het begin. Ik voel nu hele gekke emoties want het was superclose. Ik ben vooral heel blij voor het team, want het was een lastig begin van het jaar”, aldus de winnaar van de hoofdrace in Monaco. Hadjar wist P2 te veroveren en werd gevolgd door Paul Aron op P3. Dankzij deze uitslag is Paul Aron, ook een rookie, de nieuwe leider in het kampioenschap.

Lees ook: Lando Norris tevreden met P4 in Monaco: ''Beter dan verwacht''

Lees ook: Charles Leclerc: "Wat er ook gebeurt, we moeten winnen"

Lees ook: Mercedes boekt vooruitgang: coureurs tevreden na kwalificatie in Monaco

door Shakyra van den Heuvel

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden