McLaren domineert tweede vrije training in Imola, Verstappen P5

door Jarlo van der Vloed
Max Verstappen (3) - VT1 GP Emilia-Romagna 2025

Het team van McLaren deelde, net zoals in VT1, de lakens uit tijdens de tweede vrije training in Imola. De formatie uit Woking staken er wederom met kop en schouders boven uit op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Max Verstappen finishte de sessie op plek vijf. Lees hier de volledige samenvatting van de tweede vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna.

Minuut 1 tot 15

De twee Haas-coureurs waren de eerste die de baan op gingen. Vanaf dat moment reed iedereen gedurende de eerste tien minuten naar buiten op de mediumband. Nadat iedereen zijn eerste rondes op de gele band had genoteerd, was het Lando Norris die als snelste kwam bovendrijven. George Russell, Max Verstappen, Oscar Piastri en Lewis Hamilton maakten op dat moment de top vijf compleet.

De laatstegenoemde coureur maakte daarnaast ook nog een groot overstuur moment mee. Bij het uitkomen van bocht twee verloor de Brit bijna zijn auto. Ook Franco Colapinto en Fernando Alonso hadden even later hun eigen spannende moment. De Argentijn hinderde de Aston Martin-coureur bij zijn snelle ronde. Beiden konden hun weg gewoon vervolgen.

Beide Williams-coureurs maakten indruk in de beginfase van de sessie. De twee mannen noteerden na tien minuten de eerste en tweede tijd. Norris zou de koppositie echter al snel afpakken. Lewis Hamilton was de volgende die gehinderd werd. Niet alleen door Gabriel Bortoleto, maar ook door Yuki Tsunoda. 

Minuut 15 tot 30

Na een kwartier op de klok stond iedereen weer in hun pitbox. Na 20 minuten was George Russell de eerste coureur die weer de baan op ging. Dit deed de Mercedes-coureur op de zachte band. De Brit ging daarbij naar de snelste tijd.

Max Verstappen was de volgende die zijn kwalificatierun ging oefenen. De Nederlander ging daarbij van plek acht naar positie twee. Met nog 35 minuten te gaan, ging iedereen naar buiten op de zachte band. De kwalificatieruns waren op dat moment volop bezig.

Hamilton was, net zoals in VT1, wederom niet blij met de auto. De coureur meldde over de boordradio dat zijn remmen niet naar wens werkten. Ook teamgenoot Charles Leclerc klaagde over de remmen van zijn wagen.

Kimi Antonelli vergaloppeerd zich bij het ingaan van bocht veertien. De thuisheld ging door het gras en brak daarbij zijn ronde af. Na 30 minuten had iedereen een ronde op de zachte band neergezet. Dit leverde de volgende tussenstand op:

Minuut 30 tot 45

Norris was onderweg naar de snelste tijd, maar verloor de auto bij het uitkomen van de laatste bocht. De Brit brak daarom zijn ronde af. Met nog 22 minuten te gaan begonnen de lange runs. Daarbij schroefde iedereen weer de medum banden eronder.

Minuut 45 tot 60

Wederom een spannend moment, dit keer tussen Antonelli en Tsunoda. De laatstegenoemde wilde terug naar zijn racelijn om een snelle ronde aan te zetten, maar daar reed Antonelli. Tsunoda kon de Mercedes-coureur nog net ontwijken, waardoor het goed afliep voor iedereen. Gevaarlijk zag het er wel uit. 

Verstappen plaatst tijdens de lange run een inhaalactie op Colapinto. De Nederlander lijkt deze training beter in zijn vel te zitten ten opzichte van de openingstraining. Echter, top ziet het er verre van uit.

Code rood! Met nog 8 minuten te gaan verloor Hadjar bij het uitkomen van bocht twee vol de auto en stuitert eraf. De coureur bleef echter vast in de grindbak staan en was niet meer in staat om de baan op te komen.

Met nog twee minuten te gaan werd de baan weer veilig verklaard. Daarbij gingen de meeste nog even naar buiten om een proefstart te maken op start finish.

Lees ook: Oscar Piastri snelste in eerste vrije training Imola

Lees ook: Race Gemist: Vrije Training 1 Emilia-Romagna nu terug te luisteren

Lees ook: Haas grijpt in na VT1 in Imola

door Jarlo van der Vloed

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden