De Grand Prix van Emilia-Romagna was er voor het team van Sauber een om snel te vergeten. Zhou Guanyu eindigde als vijftiende en ook Valtteri Bottas kwam niet verder dan de achttiende plek. Beide coureurs benadrukken dat het team upgrades mee moet blijven nemen voor de komende races om punten te kunnen behalen.
Een zestiende startplek voor Bottas en een zeventiende voor Zhou was voor Kick Sauber al niet heel hoopgevend voor een eventuele puntenfinish in Imola. Zhou koos voor een iets andere strategie dan de meeste coureurs. De Chinees startte op de harde band wisselde deze later om voor de Mediums. Deze strategie leek goed te werken, maar uiteindelijk kwam hij vast te zitten achter Ocon, waardoor een kans op een beter resultaat niet meer mogelijk was. "Het voelde niet heel slecht. Waar we finishten is denk ik helaas de pace die we op dit moment hebben", verklaart Zhou tegenover F1.com. "De Hard naar Medium [strategie] werkte. We hoopten op een Safety Car op het einde, maar er gebeurde helaas niks." Zhou had ook nog een momentje met Ocon, een incident waar de stewards niks over naar buiten brachten. "Ik werd van de baan gedrukt door Esteban in bocht 9. Ik was best wel verrast dat er geen actie werd ondernomen daarna", aldus de Kick Sauber-coureur.
Het Zwitserse team komt duidelijk nog wat snelheid te kort en met een veld dat zo dichtbij elkaar zit kan elke tiende al schelen. De coureurs zijn nu vaak achterin het middenveld te vinden, maar volgens Zhou zijn de marges heel klein om snel stappen te zetten. "Met dit pakket moeten we meer snelheid vinden. We moeten proberen om iets groters mee te nemen voor de volgende race, wat al gepland staat. Twee tiende zou al heel erg helpen, dat is het verschil dat we moeten vinden om dichtbij P10, P11 te zitten", aldus de Chinees.
Grazie mille Imola 💚#ImolaGP 🇮🇹 pic.twitter.com/n9JaxIawpT
— Stake F1 Team KICK Sauber (@stakef1team_ks) May 19, 2024
"Laatste tien ronden was het rijden op ijs"
Bottas reed een lange tijd op een veertiende plek, maar werd in de laatste drie ronden nog voorbij gereden door Ocon, Zhou, Gasly en Sargeant. De strategie speelde daar volgens de Fin een grote rol in. "We probeerden iets met de strategie, we stopten heel vroeg wat denk ik goed is om te proberen, maar de laatste stint was te lang. De laatste tien ronden werden de banden heel slecht en was het meer rijden op ijs dan racen. ", legt hij uit in gesprek met F1.com. Ook Bottas benadrukt de essentie van het meebrengen van upgrades in de toekomst. "We moeten upgrades mee blijven nemen. We hadden misschien iets meer potentie in de kwalificatie, wat ons in een betere positie zou zetten, maar we moeten onderdelen mee blijven nemen, dat is de sleutel."
Lees ook: Haas-coureurs schieten net tekort voor punten tijdens GP Imola
Lees ook: Alpine-coureurs duidelijk na matig weekend in Imola: "We waren gewoon niet snel genoeg"
Lees ook: Albon na loszittend wiel: "Ik wist dat mijn band er niet af zou vallen"