Alpine kende teleurstellend weekend in Imola. Esteban Ocon en Pierre Gasly kwamen op de zaterdag nog wel in Q2, maar tijdens de race waren een veertiende en zestiende positie het maximaal haalbare voor de Franse coureurs. Ocon en Gasly zijn dan ook duidelijk: "We waren gewoon niet snel genoeg."
Voor het team van Alpine begon het seizoen moeizaam, maar het team is langzaam wat stapjes voorwaarts aan het zetten. Tijdens het Grand Prix-weekend in Miami kwam het team met een lichtere bolide naar Florida toe en dat wierp meteen zijn vruchten af, want Ocon wist als tiende over de finish te komen en zo het eerste puntje voor Alpine in 2024 te pakken. In Imola hoopte het team opnieuw een stap voorwaarts te zetten met behulp van de flinke lading updates die het team mee had genomen naar de eerste Europese race van het seizoen. Maar het weekend op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari di Imola verliep voor het team van Ocon en Gasly niet zoals gehoopt.
In Imola moest het team naar eigen zeggen "kansen grijpen", maar na een P12 (Ocon) en P15 (Gasly) in de kwalificatie op een circuit waar het lastig inhalen is, wist men in de Franse garage al genoeg. De twee coureurs finishten uiteindelijk op P14 (Ocon) en P16 (Gasly) en Alpine lijkt daarmee weer terug bij af.
Dit bericht op Instagram bekijken
Ocon: "Hadden niet de snelheid om aan te vallen"
Esteban Ocon had in de eerste ronde contact met Aston Martin-coureur Lance Stroll, maar kon zonder enige schade doorgaan. De 27-jarige Fransman kon daarna alleen niks meer uitvoeren, omdat hij naar eigen zeggen niet het tempo had om de auto's voor hem aan te vallen. "Het was een moeilijke race vandaag en uiteindelijk een lastig weekend in het algemeen", vertelt de enkelvoudig Grand Prix-winnaar tegenover F1.com. "Uiteindelijk misten we het tempo om te concurreren en hadden we niet de snelheid om aan te vallen of te verdedigen, wat onze opties in de race beperkte."
Vooral op topsnelheid kwam Alpine, mede door de gekozen vleugel, tekort en dat maakte het verdedigen tegen de snellere concurrenten een onmogelijke opgave. "We hadden moeite om echt te verdedigen met onze snelheid op de rechte lijn. We wisten dat de vleugel die we hier gebruiken het beste voor ons was, maar helaas was het verschil in snelheid op rechte stukken te groot om te kunnen racen. Dat bleek op het einde, toen we wat terrein verloren. We probeerden daarom onze eerste stint te verlengen om te profiteren van eventuele teams die een late pitstop maakten, maar dat gebeurde niet", aldus Ocon.
Strategie pakt niet goed uit voor Gasly
Pierre Gasly koos bij de start van de race voor zachte banden, maar deze gok pakte verkeerd uit voor de 28-jarige Fransman. Hij kwam al vroeg in de pits voor de harde banden, maar merkte dat de degradatie groter was dan verwacht. Zodoende moest hij twee stops maken en kwam niet verder dan P16. Gasly spreekt dan ook van een teleurstellende race. "Helaas hebben we het vandaag niet helemaal goed gedaan", verklaart de coureur uit Rouen tegenover F1.com. "We waren niet snel genoeg om hogerop de grid te concurreren en onze beoogde strategie wierp zijn vruchten niet af."
Gasly is wel van mening dat Alpine genoeg snelheid had dit weekend, maar dat het team niet het maximale uit zijn pakket heeft kunnen halen. "Over het algemeen voelde het echter alsof de auto minder competitief was dan gisteren, dus we moeten als team bekijken wat we beter hadden kunnen doen. Afgezien daarvan voelde de auto het hele weekend consistenter op dit circuit, dus we moeten ervoor zorgen dat we de factoren die we kunnen beheersen goed krijgen. Ik kijk nu uit naar Monaco, we hebben de komende dagen veel te analyseren om er zeker van te zijn dat we voorbereid de straat op gaan van Monte Carlo", aldus de Fransman.
Lees ook: Verstappen na zwaarbevochten zege: "Had laatste tien tot vijftien rondjes geen grip meer"
Lees ook: Mercedes-coureurs na GP Imola: Komen langzaam dichterbij
Lees ook: Scott McLaughlin pakt polerecord Indy500