Verstappen en Wache over Red Bull's koers naar dominantie in 2024

Verstappen Singapore 2023

In de voortdurende zoektocht naar dominantie in de Formule 1 hebben huidig wereldkampioen Max Verstappen en Red Bulls technisch directeur, Pierre Wache, hun blik gericht op specifieke verbeteringen voor het seizoen 2024. Ondanks de opvallende prestaties van de RB19 in 2023, onthulden Verstappen en Wache in een exclusief interview dat het team zich nu richt op het optimaliseren van prestaties op stratencircuits, terwijl ze tegelijkertijd de uitdagingen aangaan die zich voordoen in lage snelheid bochten en bij het nemen van kerbs.

Stratencircuits en zwakke punten

"Voornamelijk denk ik aan stratencircuits, lage snelheid bochten en kerbing. Op dit moment zijn we niet de besten in deze aspecten", vertelde Verstappen tegenover Motorsport.com. Deze gerichte aanpak komt na een seizoen dat werd gekenmerkt door uitdagingen, waarbij de tijd in de windtunnel van Red Bull in 2023 aanzienlijk werd verminderd als gevolg van straffen vanwege het overtreden van de zogeheten ‘cost cap’ in 2021.

De RB19, statistisch erkend als de meest dominante auto in de geschiedenis van de F1, leed slechts één nederlaag in 2023. Een situatie waarin de uitdagingen van lage snelheid bochten en kerbstones samenvloeiden met aanpassingsfouten van Red Bull, wat uiteindelijk leidde tot een overwinning van Carlos Sainz (Ferrari) in Singapore. Max Verstappen en Pierre Wache Frankrijk 2022

(Red Bull content pool) 

Red Bulls focus

Tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi bevestigde Pierre Wache de analyse van Verstappen en lichtte de strategie van het team voor het komende seizoen toe. "Lage snelheid bochten is duidelijk een gebied waarin wij moeten verbeteren. Een 90 graden bocht is niet ons sterkste punt, zoals te zien was in de kwalificatie van Baku en vergelijkbare circuits. Singapore was ook niet fantastisch," erkende Wache. Hij benadrukte het evenwicht dat Red Bull moet bewaren bij het aanpakken van de zwakke punten zonder hun sterke punten te verslechteren.

"In ons systeem en in deze tak van sport krijg je nooit iets gratis. Je kunt het algehele potentieel van iets verbeteren, maar het beïnvloedt meestal ook een ander aspect van de auto. Dus we moeten heel voorzichtig zijn om niet te vernietigen wat we hebben opgebouwd in termen van sterke punten," waarschuwde Wache. Dit complexe evenwicht illustreert hoe Red Bull voortdurend streeft naar perfectie terwijl ze de uitdagingen van de Formule 1 aangaan, met als doel hun huidige dominantie te blijven behouden.

 

Lees ook: Red Bull RB20 zou de eerste crashtest niet hebben doorstaan

Lees ook: Welk team onthult hun auto wanneer

Lees ook: Lando Norris: "Afgelopen seizoen was mijn beste Formule 1 seizoen ooit"

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden