Lando Norris zijn snelste tijd werd afgepakt vanwege track limits in het laatste deel van de sprintkwalificatie in Shanghai. Uiteindelijk werd zijn snelste tijd toch teruggegeven door de FIA. Hoe kan dit? En welke regel zit hier aan vast?
Norris pakte op de vrijdag van de Grand Prix van China pole position voor de sprintrace, echter leek het er even op dat dit niet zou gebeuren. De Brit reed de snelste tijd, maar vanwege track limits werd zijn tijd afgepakt. Zo dacht iedereen dat Lewis Hamilton de sprintpole zou gaan pakken. Hamilton stond aan het einde van SQ3 bovenaan toen iedereen gefinisht was. De Mercedes-coureur was de enige die nog over de streep moest komen. Toen hij eenmaal over start-finish kwam verbeterde hij zijn tijd ook nog eens, maar toch stond Lando Norris ineens bovenaan de tijdenlijsten. Op verschillende sociale media snapte de fans er niks van.
In zijn een na laatste ronde ging Norris wijd in de laatste bocht. Hierdoor werd zijn tijd van die ronde afgepakt, maar ook van de ronde erna. De regel rondom track limits schrijft namelijk dat als je wijd gaat in de laatste bocht dan worden je huidige en volgende ronde als ongeldig verklaard. Dit omdat je dan een voordeel kan pakken voor de volgende ronde door meer snelheid het rechte stuk op te nemen. Bij de McLaren-coureur gebeurde dit dus ook. In de regels staat echter ook dat als een coureur geen voordeel heeft van het wijd gaan in de laatste bocht, dan telt de ronde erna wel gewoon. Bij Norris was dit ook het geval, hij kende een slechte exit door het wijd gaan en pakte hier dus geen voordeel door. De FIA vond dit ook en besloot de tijd van de Brit toch geldig te verklaren. Norris was dus uiteindelijk legaal de snelste met een gat van 1,2 seconden op de rest.
The climax to #F1Sprint qualifying was just epic 🍿#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/GGZDJzloK2
— Formula 1 (@F1) April 19, 2024
Verstappen overkwam hetzelfde
Max Verstappen kende ook een paar momenten in het regenachtige deel van de sprintkwalificatie. De Nederlander kreeg geen temperatuur in de band en schoot ook twee keer van de baan af. In de eerste vliegende ronde verremde Verstappen zich in bocht zes. Hierdoor werd zijn eerste tijd afgepakt en had hij nog maar twee ronden om een tijd neer te zetten. Ook in de tweede ronde wist de Red Bull-coureur niet op de baan te blijven. Verstappen ging net zoals Norris wijd in de laatste bocht, alleen deed de drievoudig wereldkampioen dat nog net even heftiger, hij pakte namelijk ook nog het grind mee. De tweede ronde van Verstappen werd dus afgepakt en ook de volgende en laatste ronde zou niet gelden. Echter pakte de Nederlander ook geen voordeel door het wijd gaan in de laatste bocht en werd ook zijn tijd als geldig verklaard. De FIA had dit ook al eerder besloten dan bij Norris en dus werd Verstappen zijn tijd niet eerst afgepakt, maar bleef die de hele tijd staan.
Lees ook: Norris na sprintpole: "Alles of niks"
Lees ook: F1-teams en Pirelli waren niet op de hoogte van geverfd asfalt Shanghai
Lees ook: Lando Norris pakt pole tijdens natte sprintkwalificatie