Dit weekend wordt er voor het eerst sinds 2019 weer geracet op het Shanghai International Circuit. Wanneer de teams aankwamen in China, viel hun gelijk één ding op. Het asfalt is op sommige plekken geverfd. Nu blijkt dat zowel de F1-teams als Pirelli hier niet van op de hoogte waren.
Het was een zeer onaangename verrassing wanneer de teams aankwamen op het circuit. Na een eerste blik op het circuit leek het asfalt geverfd te zijn. Later bleek dit een bitumen-laag te zijn wat zorgt voor mindere grip voor de coureurs. De teams waren hier niet blij mij. Zij hebben zich voorbereid met de informatie die zij hebben ontvangen van de FIA en Pirelli. In de praktijk bleek het asfalt er heel anders aan toe te zijn dan vooraf beschreven. Normaal gezien wordt deze informatie gedeeld door de FIA, dat is deze keer niet gebeurd. Hierdoor waren verschillende partijen niet op de hoogte van deze werkzaamheden, zo ook Pirelli. F1 chief engineer Simone Berra reageert als volgt: "We hadden geen melding gehad, dus ook wij waren verrast. We ontdekten het op woensdag tijdens onze gebruikelijke baaninspectie."
Foto: Motorsport Images
Informatie
Gedurende de twee sessies die op vrijdag hebben plaatsgevonden, konden we inderdaad zien dat de coureurs het soms lastig hadden om hun auto op het asfalt te houden. Het gripniveau is zeker niet zo extreem als in Turkije 2020, maar Berra erkent wel dat het in de toekomst niet meer mag gebeuren. Volgens Motorsport.com wist F1-wedstrijdleider Niels Wittich wel van deze werkzaamheden op het circuit. Hij vond het echter niet belangrijk genoeg om het te delen met de teams. In 2025 zal het asfalt op het Shanghai International Circuit volledig worden vervangen en zal het gripniveau weer anders zijn.
Lees ook: Lando Norris pakt pole tijdens natte sprintkwalificatie
Lees ook: Red Bull Racing: "We gaan beter om met graining"
Lees ook: Lance Stroll op kop tijdens eerste vrije training in China