Werkdruk in de autosport tegengaan, maar hoe?

Monteur Red Bull

Werkdruk in de autosport. Er wordt niet veel aandacht aan geschonken, terwijl werkdruk er wel degelijk is. Triple headers en meer races dragen bij aan een hogere werkdruk, maar wat kan de Formule 1 hieraan doen en wie is er verantwoordelijk voor?  

25 Races of meer. Het is de wens van Stefano Domenicali, de grote baas van de Formule 1. Hij wil de sport nog groter maken en mondiaal nog bekender maken, met een terugkeer van de koningsklasse in Afrika en wellicht een derde race in de Verenigde Staten. Maar momenteel zijn er ‘maar’ 24 races per seizoen mogelijk door het Concorde Agreement, het contract met alle financiële afspraken tussen de Formule 1 en de teams. Maar als het aan Domenicali ligt, gaat dat snel veranderen en vinden er in de toekomst meer dan 25 races per seizoen plaats. Maar wat doet dat met de werkdruk? In 2020 werd al immers geklaagd over 17 races in 23 weken.

2020

17 juli 2020, de vrijdag van de Grand Prix van Hongarije. Het is de derde race van het seizoen. Terwijl het coronavirus de wereld in zijn greep houdt, is de Formule 1 als één van de eerste sporten wereldwijd weer begonnen, maar wel in een enorm strikte bubbel. De teams vliegen met speciale charters naar de circuits en mogen geen contact hebben met de andere teams en de media, mondkapjes zijn verplicht, om de paar dagen wordt iedereen op het coronavirus getest en buiten de circuitpoorten hebben ze geen contact met de buitenwereld. De medewerkers kunnen tussen de races door niet naar huis en zitten voortdurend op elkaars lip, hebben door de strenge coronamaatregelen bijna geen vrije tijd en kunnen niet ontsnappen aan werk.

En dat was zwaar, heel zwaar. De werkdruk was torenhoog door de abnormale omstandigheden. “We leefden echt in een bubbel”, memoreert Beat Zehnder, sportief directeur van Alfa Romeo, in gesprek met Auto, Motor und Sport. Met zes races in zeven weken tijd werd er veel gevraagd van het Formule 1-personeel. Zowel mentaal als fysiek en daar werd niet op gerekend, ook niet door Otmar Szafnauer, de toenmalige teambaas van Racing Point. “Ze zijn volledig uitgeput en dat ik heb echt niet voorzien. Vooraf waarschuwden mensen mij hier al voor, maar toen dacht ik: “Ja tuurlijk.” Maar het is dus echt zo zwaar”, vertelde Szafnauer in 2020. 

Otmar Szafnauer

Een medewerker, die anoniem wil blijven, deelde zijn verhaal aan The Sun. “Ik ben er helemaal klaar mee. Ik mis mijn familie. Terwijl de coureurs en het management ‘gewoon’ elke week naar huis gaan, moet ik de regels volgen en in mijn bubbel blijven. Als je blijkbaar rijk en bekend bent, ben je immuun voor die regels. Ik ben nog nooit zo dicht bij stoppen geweest”, zegt de medewerker. Hoeveel medewerkers er in totaal mee wilden stoppen, de werkdruk te hoog vonden en tegen een burn-out aan liepen is echter niet bekend. En dat is opmerkelijk te noemen. Doen de Formule 1-organisatie en de teams er überhaupt iets aan?

Het jaar 2020 was natuurlijk wel een extreem jaar voor de Formule 1 door de uitbraak van het coronavirus. De strenge beperkingen en quarantaineregels werkten als een katalysator. Vier triple headers, 17 races in 23 weken, voortdurend in quarantaine zitten, bijna geen contact hebben met de buitenwereld en bijna niet thuis zijn. Het was allemaal te veel. Pas rond de Kerst kon men opgelucht ademhalen en tot rust komen, ongeveer vijf maanden nadat het seizoen werd afgetrapt. 2021 Was in dat opzicht een ‘normaler’ jaar, maar als er in de toekomst 25 races worden verreden, zullen er ongetwijfeld vaker triple headers zijn en wordt er meer gevraagd van het personeel. Meer dan ooit tevoren.

 

Lange week

Maar wat doen de teams allemaal op het circuit? De teams komen bij de Europese races op woensdag aan op het circuit. Vanuit daar pakken ze alles uit, worden de garages en hospitality-unites opgebouwd, want alles moet voor donderdag af zijn, want dan begint het weekend als het ware al. Op die donderdag lopen de coureurs een rondje over het circuit met de engineers en strategen en gaan ze zich vervolgens optimaal voorbereiden op het grand prix-weekend.

Op vrijdag begint het raceweekend echt met de trainingen, op zaterdag de kwalificatie en op zondag natuurlijk de race. “Dan moet je echt alles geven”, vertelt Marieke Stuff, monteur bij Van Amersfoort Racing in de EuroFormula Open in de Grand Prix Radio-reportage 'Race tegen de klok'. “Niet 100 procent, maar 120 procent. Je moet altijd scherp zijn en vooral geen fouten maken.” En dat geldt niet alleen voor de monteurs, maar natuurlijk ook voor de coureurs, de sportief directeur, race engineer, data engineer en performance engineer. Iedereen moet alles geven. Als de race voorbij is, wordt alles weer ingepakt en gaan de teams of naar de fabriek of reizen ze gelijk door naar het volgende circuit.

Verbergen

De Britse overheid had vorig jaar onderzocht hoeveel Britten last hadden van werk gerelateerde stress, depressies en angst. En wat bleek? 1780 op 100.000 Britten hebben last van die stress, depressies en angst. Bij Red Bull Racing werkten er in 2019 866 mensen, zo blijkt uit informatie van het gerenommeerde Autosport.com. Dat zou dus betekenen dat vijftien medewerkers last zouden hebben van werk gerelateerde stress, depressies en angst.

Dat aantal valt op zich wel mee, maar in Groot-Brittannië zijn mensen snel geneigd om mentale problemen, veroorzaakt door werk, te verbergen. Zo blijkt uit een steekproef van The Guardian. Ongeveer 51 procent doet dat en willen het dus niet bespreekbaar maken op het werk. Of dat ook gebeurt in de Formule 1-wereld is niet bekend, maar wat wel opvalt is dat er nog nooit onderzoek naar werkdruk in de Formule 1-wereld is gedaan en dat er weinig over gezegd en geschreven wordt, terwijl de meeste teambazen benadrukken dat het een belangrijk thema is, zo ook Mercedes-topman Toto Wolff.

toto wolff mercedes

Fouten

“Want die mensen staan het meest onder druk en we weten: als je onder druk staat, maak je sneller fouten. En fouten kunnen voor uitvalbeurten zorgen, pitstops kunnen fouten gaan. Het is mensenwerk”, vertelt Wolff aan Motorsport.com. Zo weet ook het team van Haas. Vier jaar geleden in Australië zag het Amerikaanse team een droomresultaat (P4 en P5) in rook opgaan. Reden? Twee pitstops gingen helemaal fout. De banden werden niet goed vastgezet en dus moesten Romain Grosjean en Kevin Magnussen hun auto aan de zijkant van het circuit parkeren en liepen ze waardevolle punten mis.

Teambaas Günther Steiner gaf na afloop toe dat het menselijke fouten waren. En dat werd mede veroorzaakt door het feit dat Haas nauwelijks pitstops oefende voorafgaand aan de race. De monteurs, onder wie ook nieuwe monteurs, hadden niet genoeg geoefend en stonden onder hoogspanning. Haas was op weg naar het beste resultaat ooit, maar stond na 58 rondes met lege handen. De druk werd ze te veel.

 

Grosjean Aus 2018

Maar niet altijd leidt werkdruk tot fouten. Het kan ook het beste uit een team halen, zoals bij het team van Red Bull in 2020. Op de zondag van de Grand Prix van Hongarije in 2020 regende het vlak voor de start van de wedstrijd. Max Verstappen raakte onderweg naar de grid de controle over zijn RB16 kwijt en beschadigde zijn auto. Hij kon zijn bolide wel naar de grid brengen, waar zijn monteurs voor een gigantische klus stonden.

De voorkant van de auto lag helemaal in puin en de monteurs moesten het binnen vijftien minuten afhebben, want anders zou Verstappen uit de pitstraat moeten vertrekken of kon hij helemaal niet starten. Maar het lukte. De Red Bull-monteurs kregen het op tijd af én met een tweede plaats van Verstappen in de race kregen ze ook nog een enorme beloning voor het harde werken. Maar vaak leidt druk tot fouten en dat is niet alleen het geval in de racerij, maar in alle branches.

Verstappen bedankt monteurs HUN 2020

Rouleren

Maar wat kan de sport doen tegen een te hoge werkdruk? Want aan de ene kant wil de sport over de hele wereld racen, wil de Formule 1 iedereen vermaken en moet de sport commercieel gezien groeien, maar aan de andere kant moet er ook rekening gehouden worden met het personeel, zo zegt Toto Wolff. “Met 23 races en triple headers kunnen we niet ontkennen dat het veeleisend is. Je kan dan zeggen: ‘Je moet blij zijn dat je in de Formule 1 werkt.’ Maar dat zeg ik niet. We moeten zorgen voor een duurzaam werkklimaat.” Olav Mol heeft twee oplossingen om de werkdruk te verlagen. “Ten eerste kan je rouleren met je personeel. Een voetbalelftal doet dat immers ook. De ene keer sta je wel in de basis, de andere keer niet. Waarom zou dat hier niet kunnen?”, vraagt de Grand Prix-Radio-commentator zich hardop af.

Een nadeel van rouleren is dat je het liefst de hele tijd je beste mensen ‘gebruikt’. Als je gaat rouleren is het team wellicht minder op elkaar ingespeeld, worden er pitstops verknald en werkt de coureur minder goed samen met zijn team. En bovendien kan het rouleren wellicht ook helemaal niet, gezien het feit dat de Formule 1-teams zich aan een budget cap moeten houden. De salarissen van alle medewerkers, exclusief de coureurs, vallen daar onder. Ten tweede raadt Mol aan om de kalender logischer in te delen. “Maak een trip naar Amerika met races in Canada, Verenigde Staten, Mexico en Brazilië. Dan heb je meerdere races achter elkaar in hetzelfde dagritme, kan je je makkelijker verplaatsen en hoeven de teams niet de hele tijd terug te reizen. En doe dat ook met Europa, Azië en Australië.” Stefano Domenicali is ook van plan om dit te doen, ook om de ecologische voetafdruk te verkleinen, maar of het echt helpt, is maar de vraag want in coronajaar 2020 reed de Formule 1 hoofdzakelijk in Europa, op races in het Midden-Oosten na, en toen vonden teamleden het dus al zwaar.

Start GP BAH 2020

Rouleren zou dus kunnen helpen, maar de organisatie van de Formule 1 en de teams zouden veel meer aandacht aan dit onderwerp moeten besteden. Voor je het weet lopen die mensen tegen een burn-out aan, nemen ze ontslag of krijgen ze psychische problemen. Zonder al die hardwerkende mensen is er geen Formule 1. De auto van Mick Schumacher kan niet gerepareerd worden, de versnellingsbak van Sergio Pérez kan niet vervangen worden en Max Verstappen kan zonder die mensen niet winnen. Je wint en je verliest immers samen.  

Lees ook: Reportage race tegen de klok: Hoe zwaar is de autosport?

Lees ook: Race tegen de klok: In het spoor van een vrachtwagenchauffeur

Lees ook: Race tegen de klok: opbouwen, testen, afbreken

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen