Will Power ziet 'IndyCar met vergelijkbaar probleem als Formule 1 kampen'

door Nick Steenhuis
Will Power Iowa

Will Power heeft zich na de tweede race op de Iowa Speedway uitgesproken over de nieuwe bolides. Met de introductie van de hybridemotor is de IndyCar Series namelijk tegen hetzelfde probleem aangelopen waar de Formule 1 ook mee kampt: "De auto's zijn te zwaar".

De IndyCar Series is halverwege het 2024-seizoen overgestapt op hybridemotoren. Dit betekent dat de bolides over meer vermogen beschikken. Coureurs beschikken nu over een accu, die ze onder het remmen kunnen opladen en daarna kunnen inschakelen voor meer vermogen. Dat helpt de coureurs in de Amerikaanse raceklasse, naast het al bestaande push-to-pass systeem, om makkelijker in te kunnen halen.

Zwaardere bolides

Echter, heeft de komst van de hybridesysteem ook een groot nadeel, want de bolides zijn nu zo'n 48 kilo zwaarder dan voorheen. Dat heeft volgens Will Power, de winnaar van de tweede race op de Iowa Speedway, ook zijn gevolgen voor de actie op het circuit. "Ik vraag me af of de auto nu niet simpelweg te zwaar is", stelt de tweevoudig IndyCar-kampioen tegenover Motorsport.com. "En als we dan downforce toevoegen, komt er te veel druk op de banden te staan. Dat is nu een beetje de situatie. Ik heb het gevoel dat als we 200 pond [90 kilogram, red.] lichter zouden zijn, je met meer downforce zou kunnen rijden en een zachtere band kan gebruiken."

"Formule 1 probeert hetzelfde te doen"

Met deze gewichtsproblemen ziet de Australiër een link met de Formule 1. In de koningsklasse van de autosport zijn de bolides de laatste jaren ook flink zwaarder geworden: van een minimumgewicht van 691 kilogram in 2014 naar 798 kilogram in 2024. De Formule 1 streeft ernaar om de bolides voor 2026 dertig kilo lichter te krijgen. De reglementswijziging moet er namelijk voor zorgen dat de auto's een stuk kleiner zullen zijn dan nu het geval is. 

"De Formule 1 probeert hetzelfde te doen: zij proberen veel gewicht van de auto te halen. Als je de races aan het begin van het jaar zag - dat was toen met een auto die in tijden niet zo licht was door een lichtere versnellingsbakhuis en koppelingshuis - dan was het behoorlijk heftig, goed en hard racen. Er waren veel meer acties en ze raceten dichter bij elkaar", aldus Power.

Will Power, Team Penske Chevrolet

Foto: Motorsport Images

De Penske-rijder, die momenteel tweede staat in het kampioenschap, roept de regelgevers van de IndyCar Series dan ook op om wat te doen aan het gewicht. "We moeten absoluut iets doen voor volgend jaar. We zijn van de beste ovalrace van het seizoen naar mogelijk de minste aantal inhaalacties gegaan."

Power heeft daar ook zeker geen ongelijk in. Vorig jaar werden er ook twee races gereden op de oval in Iowa en waren er beduidend meer inhaalacties. Tijdens de eerste race van 2023 waren er nog 319 inhaalacties, dit jaar 100. In race twee ging het aantal ook flink omlaag: van 379 naar slechts 95 inhaalacties. 

Palou wijst ook naar andere oorzaak voor minder inhaalacties

Regerend kampioen Alex Palou - die momenteel ook weer kampioenschapsleider is - zag in Iowa hetzelfde probleem als Power ook al constateerde. "Zelfs al lag je aan de leiding of reed je in het middenveld: het pakket van banden, aero en de motor maakte het dit weekend onmogelijk om het te laten werken. Dat was voorheen nooit een probleem", meent de Chip Ganassi Racing-coureur tegenover Motorsport.com.

Daarnaast speelde het slechte asfalt op de Iowa Speedway ook een rol. Om de NASCAR Cup Series te kunnen verwelkomen, moesten de eigenaren van de oval de onderste lijnen in de vier bochten voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Dat had grote gevolgen voor de IndyCar Series. Doordat deze nieuwe asfaltlaag veel meer grip bood dan de bovenste lijn, kon iedereen maar één lijn rijden en werd inhalen schier onmogelijk.

"Het is jammer dat we niet echt iets konden doen om in te halen of iets te proberen. Het was een beetje een saaie race voor iedereen: de coureurs, de media... Dit is het saaiste wat ik ooit heb gedaan. Het is jammer dat we geen betere show konden neerzetten. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens zal zijn dat het een heel saaie race was om te rijden", besluit de Chip Ganassi-coureur.

Lees ook: Terugblik Grand Prix van Hongarije: Het eerste podium van Jos Verstappen

Lees ook: Haas verlengt samenwerking met Ferrari tot eind 2028

Lees ook: Alpine wil stijgende lijn doortrekken: "Nieuwe updates rond zomerstop, en nog veel meer daarna"

door Nick Steenhuis

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden