Yuki Tsunoda vindt derde sector Miami Formula E-achtig

05 mei 2022 door Coert Gillissen
tsunoda training melbourne

Yuki Tsunoda beschrijft de derde en laatste sector van het Miami-circuit een "Formule E-sector". Op het circuit in Florida worden hoge topsnelheden bereikt door de lange rechte stukken, maar de derde sector is ontzettend smal met zeer krappe bochten. 

De Japanse coureur vindt dat deze bochten ontworpen zijn als "fouten genereerders". "Ik heb de baan op de simulator gereden en de eerste twee sectoren zijn behoorlijk snel met medium- en hogesnelheidsbochten. Sector drie is daarentegen juist erg krap, ik denk dat het een leuke baan is om op te rijden. Een goede kwalificatie is belangrijk, want ik denk dat inhalen lastig wordt." 

36 verschillende lay-outs getest

Het circuit is ontworpen door Apex. Het bureau heeft 36 verschillende lay-outs gesimuleerd voordat de huidige versie van de baan bevestigd werd. Volgens Clive Bowen, Apex-directeur, was het doel om een baan te creëren waarop verschillende set-ups werkbaar zijn. "Aan de ene kant wilden we delen hebben met verschillende hoogteverschillen en veel tractiepunten, wat een zachte set-up van de auto vereist. Aan de andere kant hebben we delen met hoge snelheden, waar je juist weer een stijve set-up voor wilt hebben." Bocht 13 tot en met bocht 16 zijn zeer krap. "In bocht 14 zie je de apex van bocht 15 niet. De bedoeling hiervan is om fouten te genereren." 

Miami_Circuit.png

De eerste vrije training vindt vrijdagavond vanaf 20.30u plaats. Deze is natuurlijk live te volgen via Grand Prix Radio en met commentaar via de Grand Prix Radio-app. 

 

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Miami

Lees ook: Strategische motorwissel voor Charles Leclerc

Lees ook: Pierre Gasly kijkt uit naar weekend zonder Sprint

05 mei 2022 door Coert Gillissen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen