F1 kiest mogelijk voor radicaal nieuwe richting vanaf 2026

30 apr 2022 door Gijs Leuvenink
Formula-1-Flag

De Formule 1 is na de nieuwe wagens van dit seizoen al verder aan het denken richting de toekomst. Vanaf 2026 moeten er weer nieuwe regels komen. De auto's moeten milieuvriendelijker, lichter, korter en betrouwbaarder worden.

Auto, Motor und Sport meldt dat er in een bespreking van de Formule 1-commissie in Londen 26 april gesproken is over de mogelijke regelwijzigingen die vanaf 2026 van kracht moeten worden. Met name de richting van milieuvriendelijkheid is voor de commissie een belangrijke. Zo is de verduurzaming van de brandstof belangrijk. Sinds dit jaar rijden ze al met tien procent biologische benzine, wat in 2026 100 procent moet worden. 

Duurzaamheid

De Formule 1 auto's moeten volgens de plannen minder luchtweerstand krijgen dan de huidige generatie. Zo zouden de wagens dertig centimeter korter moeten worden. Ook moet er gewicht van de wagens afgenomen worden, maar over hoeveel lichter de auto's moeten worden is nog geen overeenstemming bereikt. Naast de luchtweerstand, zal ook de motor minder brandstof nodig hebben. Dat ondersteunt de route naar een duurzamere Formule 1.

220019-emilia-romagna-gp-2022-friday
Foto: Scuderia Ferrari Press Office

Nieuwe motorenfabrikanten aantrekken

In de eerste gesprekken is ook ten tafel gekomen dat het toetreden van nieuwe motorfabrikanten vereenvoudigd moet worden. Mogelijkheden om dit te bewerkstelligen is dat de nieuwe fabrikanten tussen de vijf en tien miljoen euro extra mogen investeren in hun ontwikkeling, of dat ze ook meer testmogelijkheden krijgen. Zelfs wordt er gesproken over een grotere batterij, voor de hybride-kracht, voor de nieuwe leveranciers. Porsche en Audi zijn nu serieuze gedadigden, die volgens Auto, Motor und Sport al vanaf juni de ontwikkeling van de 2026 motoren willen opstarten.

Kostenbesparing

De route van kostenbesparing waar de Formule 1 in gegaan is met de budgetcap die sinds dit jaar ingegaan is, zal nog verder worden uitgewerkt. Zo is de verwachting dat er meer standaardcomponenten komen, die ook nog eens klimaatneutraal gebouwd moeten worden. Deze componenten moeten dan aan strenge eisen voldoen, zoals een betrouwbaarheidseis. Als een onderdeel niet betrouwbaar is, kost het meer. Welke componenten gestandaardiseerd worden is nog niet bekend.

Lees ook: Pierre Gasly hoopt nog altijd op Red Bull-stoeltje

Lees ook: Pirelli na 2024 mogelijk niet meer in Formule 1

Lees ook: Toto Wolff blij dat teambazen-optocht in Miami wordt geschrapt

 

 

 

30 apr 2022 door Gijs Leuvenink

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen