De FIA heeft de nieuwe technische reglementen naar buiten gebracht die tegelijkertijd met het nieuwe motorentijdperk in gaat vanaf 2026. De nieuwe auto's zullen lichter en kleiner zijn, bevatten een actieve aerodynamica en de DRS wordt vervangen.
Nadat het motorreglement voor 2026 eerder al is goedgekeurd, heeft de FIA nu ook de nieuwe chassis en aerodynamica reglementen gepresenteerd. De nieuwe wijzigingen zullen aardig ingrijpend zijn. De FIA laat weten dat de 2026-auto's dertig procent downforce verliezen en maar liefst 55 procent minder drag hebben.
Unveiling the face of the 2026 FIA Formula 1 car✨
— FIA (@fia) June 6, 2024
Get all the info on https://t.co/YvBCxoPWnQ#FIA @F1 pic.twitter.com/FeKkCLujEz
Actieve aerodynamica
Als onderdeel van de nieuwe regels voor de volgende generatie F1-auto's, heeft de FIA gewerkt aan geheel nieuwe actieve aerodynamica met beweegbare voor- en achtervleugels. De beweegbare achtervleugel heeft drie elementen, terwijl de voorvleugel twee actieve flappen heeft. De twee vleugels werken samen om ervoor te zorgen dat de auto's goed in balans zijn, in welke modus ze zich ook bevinden. De F1 heeft een plan bedacht om twee verschillende modus voor de aero te maken. Er zal een standaard Z-modus met hoge downforce zijn, die wordt gebruikt voor bochtenwerk, terwijl coureurs op de rechte stukken kunnen overschakelen naar een configuratie met lage luchtweerstand, de X-modus, die de topsnelheid zal helpen verhogen.
DRS vervangen door 'override-modus'
Het idee is dat het gebruik ervan heel anders is dan DRS, dat alleen wordt geactiveerd op specifieke rechte stukken in de buurt van andere auto's, en in de eerste plaats gericht is op inhalen. Doordat iedereen op rechte stukken deze low-downforce setting kan gebruiken, is het compleet anders dan DRS. DRS verdwijnt vanaf 2026, maar wordt als inhaalhulp vervangen door een zogenaamde Manual Override Mode op de motor. Als een coureur dicht genoeg achter zijn voorganger zit, zorgt de 'MGU-K override' voor meer vermogen waardoor er alsnog een inhaalactie kan worden ingezet. Het lijkt in die zin meer op het 'push to pass'-systeem uit IndyCar, met als belangrijk verschil dat er in F1 geen aantal seconden voor staat, maar dat het net zoals DRS afhangt van het gat met de auto ervoor.
Everything you need to know about the big changes for F1 in 2026#F1 @fia pic.twitter.com/HWF4pWmEaK
— Formula 1 (@F1) June 6, 2024
Lichtere en kleinere auto's
De afgelopen maanden hebben coureurs vaak aangegeven dat de huidige auto's te groot, log en zwaar zijn. Daarom heeft de FIA gewichtsbesparing als een belangrijke prioriteit opgenomen in de nieuwe regelgeving. In 2026 wordt het minimumgewicht van de auto's met dertig kilo verlaagd. Grotere reducties zijn lastig te realiseren vanwege de technische eisen van de motor en de strenge veiligheidsnormen. "Idealiter zou ik graag zien dat de auto's honderd kilogram lichter worden, dat willen we allemaal. Alleen er zijn veel dingen die het gewicht van de huidige auto's opdrijven", concludeert Nikolaz Tombazis, single seater director bij de FIA. "De realiteit is dat we met een grotere batterij te maken hebben en met meer elektrisch vermogen. Door die dingen gaat het gewicht omhoog en verder speelt de veiligheid natuurlijk een rol. Er zit een limiet aan wat je kunt bereiken. We kunnen het gewicht niet veel verder naar beneden brengen dan dit, behalve als we van de hybride motoren afstappen. Maar we denken dat dat niet het juiste is als we onze sport willen beschermen en relevant willen blijven. Daardoor kunnen we volgens mij niet terug naar V10-motoren."
Het minimumgewicht komt in 2026 uit op 768 kilogram, waarvan 722 kilo uit de auto en coureur bestaan en 46 kilo uit de banden. "Het minimumgewicht halen zal niet makkelijk worden voor de teams", voorspelt Tombazis alvast. "Bovendien hebben we de afmetingen van de nieuwe auto's kleiner kunnen maken. De wielbasis van de auto's gaat terug van 3,6 naar 3,4 meter, terwijl de breedte van 2 meter naar 1,90 meter gaat." Verder moet de vloer verplicht 150 millimeter smaller worden dan nu, hetgeen ook bijdraagt aan het downforceverlies van dertig procent. De 18-inch wielen blijven wel behouden. De FIA wenste graag over te stappen op 16 inch om nog meer gewicht te kunnen besparen, maar daar heeft Pirelli een stokje voor gestoken. Desondanks wordt er binnen de marges wel iets gedaan aan de grote wielen waar coureurs over klagen. "De diameter blijft 18 inch, maar de wielen en banden zullen smaller worden dan wat we nu hebben. De voorbanden gaan bijvoorbeeld van 305 millimeter naar 280 millimeter."
Lees ook: Wie rijdt er voor Alpine in 2025?
Lees ook: Liam Lawson: "Ik weet niet goed waar ik bij pas"
Lees ook: Jak Crawford maakt eerste meters in F1-auto