Nieuwe wedstrijdleider: Wie is Eduardo Freitas?

alonso sprint imola

De Formule 1 heeft twee nieuwe wedstrijdleiders aangesteld: Niels Wittich en de Portugees Eduardo Freitas. Maar wie zijn dit? In deel 1: Eduardo Freitas, die Tom Coronel en Giedo van der Garde goed kennen. 

Freitas, geboren en getogen in Portugal, heeft al een lange geschiedenis in de autosport, waarbij er de nodige parallellen zijn met Charlie Whiting, die in 2019 overleed. Als tiener begon Freitas als monteur, maar niet in de autosport, maar in de motorsport. "Vier wielen? Nee, twee wielen. Dat is pas leuk, maar het is net zoals voedsel: je kan pas iets beoordelen als je het hebt geproefd", stelt Freitas. En dus maakte hij in 1979 de overstap naar de kartsport en raakte hij besmet met het autosportvirus. Bij één van de eerste races die hij zag, kwam de toen 19-jarige Ayrton Senna in actie. "Ik weet het nog goed. Hij won de race niet, hij werd tweede vlak achter Peter Koene", memoreert hij. Freitas kocht dat weekend een kart van kartlegende Martin Hynes, die vele Britse coureurs, onder wie Martin Brundle en Lewis Hamilton, hielp op weg naar de Formule 1. Freitas bekeek die race vanaf de tribune en realiseerde zich al gauw: "Het is vast veel leuker om te werken in plaats van toe te kijken."

Eduardo Freitas

En dus ging Freitas aan de slag als monteur bij de kartraces en bij de motorwedstrijden had hij een andere taak: hij was marshall. "Zo begon alles", vertelt Freitas aan Daily Sports Car. Stapsgewijs kreeg hij meer verantwoordelijkheden. Hij kreeg de leiding over een marshallpost, over een sectie van de baan, werd de hoofdmarshall en kreeg tot slot de leiding over het circuit tijdens een motorrace op het Portugese Estoril. In 2002 kreeg hij een belletje van Jurgen Barth, zoon van oud-Formule 1-coureur Edgar Barth, of hij de wedstrijdleider van de ETCC en FIA GT kampioenschap wilde worden. Daar twijfelde de Portugees geen seconde over. "Ik dacht: Waarom niet? Ik moet die kans grijpen."

Grijs gebied

En zo begon zijn loopbaan als wedstrijdleider in de racerij. Na een paar jaar in de ETCC, de voorloper van de WTCC, en in het FIA GT kampioenschap vervolgde hij zijn carrière in de WTCC en maakte Tom Coronel, die toen al een paar jaar in de WTCC reed, met hem kennis. Coronel vond hem vooral een duidelijke wedstrijdleider. "Er bestond geen grijs gebied bij hem. Zwart is zwart, wit is wit. Er is geen tussenweg. Ik had een keer een discussie met hem over de witte lijnen en toen zei hij: Het is heel simpel, de witte lijn is in feite de muur. Als je er over heen gaat, zit je fout", vertelt Coronel, die Freitas dan ook omschrijft als een eerlijke, duidelijke en een perfectionistische wedstrijdleider. "Hij legt het net zolang uit tot er geen misverstanden meer zijn", aldus de 49-jarige coureur. 

Oud-Formule 1-coureur Giedo van der Garde sluit zich daarbij aan. Hij leerde Freitas kennen in het World Endurance Championship, wat in 2012 werd opgericht. Van der Garde maakte in 2016 zijn debuut in die klasse, toen hij voor het eerst meedeed aan de 24 uur van Le Mans, en zag hem in de loop van de jaren steeds verder groeien in zijn rol als wedstrijdleider. "In het begin hadden we allemaal een beetje twijfels over hem, maar hij werd steeds beter", liet van der Garde weten aan Grand Prix Radio. Freitas was in de ogen van de IMSA-coureur namelijk een onderwijzend type. "Driver briefings die tien minuten konden duren, duurden een half uur. Hij herhaalde en herhaalde, wat te begrijpen is aangezien er ook amateurs meedoen in de WEC, maar voor de ervaren coureurs hoeft dat niet per se", vertelt hij. 

#29 RACING TEAM NEDERLAND NL... (1)

Schoonmaak

Freitas was ook altijd bereid om naar de coureurs te luisteren, zo beaamt Van der Garde. Zo was er een keer een situatie in Portugal, waar Freitas besloot om de baan op zaterdagavond niet schoon te maken. Het circuit werd daarvoor altijd schoongemaakt met een soort wax, wat ervoor zorgde dat al het rubber verdween en wat dus voor minder grip op zondag zorgde. Daar waren de coureurs, onder wie Van der Garde, niet blij mee. "Maar in Portugal deed hij dat een keer dus niet met gevolg dat er veel meer grip was. Dit leverde positieve reacties op onder de coureurs en dus zei ik tegen hem: hou het zo. Daar gaf hij gehoor aan. Hij was altijd blij om dat soort feedback te ontvangen", aldus de Racing Team Nederland-coureur. 

En nu begint Freitas aan zijn nieuwe avontuur als wedstrijdleider van de Formule 1. Van der Garde twijfelt niet aan de capaciteiten van de 61-jarige Portugees. "De FIA en de Formule 1 zetten hem op de juiste plaats. Tuurlijk moet hij aan zijn nieuwe rol gaan wennen en moet hij er in groeien, maar dan kan hij ook een hele goede wedstrijdleider worden", voorspelt de Racing Team Nederland-coureur. 

Lees ook: Concrete veranderingen aan F1 baan Saudi Arabië

Lees ook: F1 aan Tafel: Bleekemolen en Steltman te gast

Lees ook: Zak Brown: Formule 1 moet openstaan voor nieuwe teams

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen