Max Verstappen ontevreden over trage Aston Martin Safety Car

Header liveblog 1 Bahrein

Max Verstappen vindt de Safety Car van Aston Martin te langzaam. Hij wil dat de Formule 1 de wagen sneller maakt, nadat veel coureurs moeite hadden om hun banden op temperatuur te krijgen na twee Safety Car-situaties. 

Aston Martin en Mercedes delen dit seizoen de Safety Car-taken. De Mercedes AMG heeft maar liefst 730pk en krijgt veel downforce dankzij allerlei vleugels die niet op de normale straatversie zitten. De bestuurder van de Satefy Cars, Bernd Mayländer, zegt zelfs te zijn over hoe veel de Mercedes lijkt op een volledige racewagen. De Aston Martin produceert daarentegen 'slechts' 528pk en hoewel het een aangepaste ophanging en extra vleugels heeft, komt het veel meer overeen met de standaardversie van de Aston Martin Vantage. De Safety Car van het Britse merk is dan ook zo'n 5 seconden per ronde langzamer dan de Mercedes. 

Verstappen: "Als een schildpad"

Tegen The Race zegt Verstappen dat hij weinig grip had bij de restarts omdat de Safety Car te langzaam gaat. "Het was net een schildpad, het is ongelofelijk. Om met die auto, op het achterste rechte stuk slechts 140km/h te rijden terwijl de gecrashte auto al is opgeruimd, snap ik niet. De Aston Martin is echt langzaam, onze banden waren ijskoud." Verstappen voegt eraan toe dat de F1 een manier moet vinden om de Aston Martin sneller te maken. Charles Leclerc sluit zich aan bij de woorden van de regerend wereldkampioen: "Ik had erg veel moeite om de banden op te warmen, net als de rest van het veld. Het helpt natuurlijk niet mee dat we bijna allemaal op de harde band zaten. Bovendien hebben we in vergelijking met de Safety Cars zoveel grip dat het altijd langzaam voelt." Het gevolg van de koude banden was dat Leclerc bij de tweede herstart wijd ging in de laatste bocht, waardoor Verstappen langszij wist te komen. De Monegask wist de aanval af te slaan en reed vervolgens overtuigend naar de overwinning.

Verstappen Australie 2022 Mark Thompson Getty Images
Foto: Red Bull Content Pool (Mark Thompson/Getty Images)

Leclerc durfde niet te klagen

Leclerc worstelde dus flink met het op temperatuur krijgen van de banden in de Safety Car-periodes. "Ik wilde klagen over de snelheid van de Aston Martin, maar toen zag ik hoe veel de auto al aan het glijden was in de bochten. Mayländer kon volgens mij niet veel harder en ik wilde hem geen extra druk geven." In de persconferentie grapte de klassementsleider dat hij graag een Ferrari als Safety Car ziet. "Die is dan nog eens vijf seconden sneller dan de Mercedes!" 

Leclerc Australie 2022
Foto: Scuderia Ferrari Press Office

 

Lees ook: Helmut Marko: "Kan even duren voordat het beter gaat"

Lees ook: Rinus 'VeeKay' van Kalmthout: "Geen makkelijk weekend"

Lees ook: Olav Mol over de Grand Prix van Australië

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden